Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stejná čára, jiná cena. Účet za značení silnic se lišil o 176 procent

  5:00aktualizováno  5:00
Ředitelství silnic a dálnic přikleplo v roce 2015 zakázku, při které namalování jednoho metru krajnice vyšlo na 105 korun. Českobudějovická radnice ve stejném kraji přitom u téže firmy vysoutěžila totožnou práci za 38 korun za metr. Kdyby ŘSD mělo stejné ceny jako magistrát, zaplatilo by v devítimilionové zakázce o 1,7 milionu korun méně.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Bílá čára značící krajnici může sloužit jak řidičům jako varování, kam už nemají jet, ale také jako upozornění daňovým poplatníkům, jak se někdy může zacházet s jejich penězi.

Když v roce 2015 soutěžilo ŘSD zakázku na vodorovné značení pro okres České Budějovice, přišla mu jediná nabídka - od společnosti Lion-stavební a obchodní společnost, která zakázku získala za 9,7 milionu korun. Jeden metr čtvereční vodicí čáry na kraji silnice vyšel na 105 korun.

Ve stejné době však soutěžila zakázku na vodorovné značení také českobudějovická radnice. V soutěži bylo zájemců více, vyhrála opět firma Lion. Jeden metr čtvereční stejnou technologií vyšel na 38 korun. Podobné rozdíly jsou i u dalších položek, a to i přesto, že zakázka pro ŘSD byla v celkovém objemu výrazně větší. ŘSD a budějovický magistrát čísla zveřejnily na svých profilech zadavatele.

Jak se liší nabídky pro ŘSD a České Budějovice
Cena v Kč pro České Budějovice ŘSDRozdíl (v %)
Vodicí čára 25 cm kreslená strojně 38 105176
Přechody a šipky kreslené strojně 60 147145
Dvousložková stěrková hmota 195390100
Broušení starého značení80250212,5

Vodorovné značení je zdánlivě banalita a kapka v celkových výdajích Ředitelství silnic a dálnic. Jenže rčení „halíře dělají talíře“ u silničářů platí dlouhodobě. Jen u samotné vodicí a dělicí čáry měly v devítimilionové zakázce hodnotu 2,2 milionu korun. MF DNES už v minulosti opakovaně upozornila na neprůhledné rozdělování peněz v těchto typech řízení.

Firma Lion, která nemá webové stránky a nezveřejňuje výsledky v obchodním rejstříku, však vyhrává zakázky bez soutěže v českobudějovické pobočce ŘSD pravidelně již od 90. let. Ve firmě není nikdo telefonicky k zastižení, na e-mail nereaguje.

Nejvíce zakázek bez soutěže se zadalo v dopravě

ŘSD v minulosti čelilo kritice za neprůhledné malé zakázky, kdy se oslovují pouze vybrané firmy. V roce 2014 dostal státní podnik za zmíněnou zakázku půlmilionovou pokutu od antimonopolního úřadu za to, že ji dělil tak, aby se nemusela soutěžit.

O rok později mohlo mít jihočeské ŘSD na první pohled čisté ruce. Na to samé se zakázka soutěžila v otevřeném řízení. „Do otevřeného řízení se mohl přihlásit každý zájemce, který splňoval požadovaná kritéria,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Podle něj se zakázka pro silnice v Jihočeském kraji rozdělila na jednotlivé oblasti i kvůli tomu, že podle dlouholetých zkušeností jeden uchazeč nezvládal značení provést vždy do konce roku a hrozilo přeprodání zakázky více subdodavatelům.

Jenže tak otevřená soutěž nebyla. Firmy z oboru podotýkají, že by musely plnit absurdní podmínky - šlo například o požadavky na kvalifikaci stavbyvedoucího nebo strojní vybavení, kterým by bylo možné celou zakázku uskutečnit během dvou dnů.

Soutěžit chtěly i jiné firmy

Původní termín na namalování čar byl jeden měsíc po podpisu smlouvy, jen pár dní po uzavření zakázky se však ŘSD dohodlo s Lionem na prodloužení smlouvy o déle než sedm měsíců. „Byla to jasná změna podmínek po soutěži. Nereálně krátkou dobou pro realizaci akce a vysokými pokutami za její nedodržení odradili od soutěže jiné uchazeče,“ dodal jeden ze zástupců firem, které o zakázku měly zájem.

Podle něj si předraženou zakázkou na ŘSD vydělají na to, aby mohli podseknout cenou jiné, menší zakázky. ŘSD argumentuje tím, že hodnota zakázky vycházela z „ceníku“ prací na silnicích, který schválilo ministerstvo dopravy a ani v jednom nebyla hodnota zakázky překročena.

Zakázka může mít ještě jiný dopad - ŘSD změnilo přístup k těmto malým soutěžím a vypsalo velké zakázky na rámcové smlouvy. Do nich však vyžaduje velký objem referencí, kterými se často mohou prokázat jen firmy, které v minulosti dostávaly zakázky bez řádné soutěže, čili je v takovýchto úzkých oborech jako jediné mají. Menší firmy, často v minulosti diskriminované, tak na zakázky pro ŘSD nyní na několik let nedosáhnou.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nakládání kontejneru na vlak.
Z Prahy vyrazil do Číny první přímý vlak. Do cíle pojede 16 dní

Poprvé v historii spojí Česko a Čínu přímý vlak. Z terminálu společnosti Metrans v Praze-Uhříněvsi vyjela souprava s kontejnery do cílové stanice v čínském...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Na trhu levných letenek vypukne válka. Ryanair chce snížit ceny o desetinu

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair uvedla, že v reakci na silnou konkurenci na krátkých trasách v Evropě by ve zbytku léta mohla snížit ceny...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Náš systém cestující rozsadí, za místenky si připlaťte, vzkazuje Ryanair

Lidi naučil létat jen s příručním zavazadlem, nebo musí za odbavený kufr platit. Teď se průkopník levného létání po Evropě Michael O’Leary snaží jako šéf...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.