Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autosalony se spojují, větší hráči kupují menší prodejce aut

  10:51aktualizováno  10:51
Jeden z největších dealerů aut v zemi, společnost TUkas Group, rozšířila svoji prodejní síť. Firma se dohodla na převzetí jiného pražského autosalonu Auto Adámek. Podobných transakcí bude přibývat: v Česku je totiž prodejní síť v porovnání se západoevropskými zeměmi stále relativně roztříštěná.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Koláž - iDNES.cz

„Změny vlastnictví a postupná konsolidace jsou zjevné, nicméně v tuto chvíli nepředpokládáme významné zrychlení tohoto procesu,“ říká Vojtěch Opleštil z Automobilové expertní skupiny PwC. 

Řada dealerů se totiž v posledních letech kvůli klesajícím maržím dostala do finančních potíží a začali prodělávat. To je i případ Auto Adámek, které podle posledních dostupných výsledků hospodařilo v roce 2013 se ztrátou čtyři miliony korun. Firmu ovládala rodina Adámkových, TUkas Group patří bratrům Jiřímu a Miroslavu Tůmovi.  

Auto Adámek bude v rámci TUkas Group nadále působit pod svým názvem, stejně jako ostatní značky Auto - Staiger a TT Complex. Firma bude i nadále prodávat značky Škoda a Ford. „Nabídku na akvizici zavedeného autosalonu jsme zvažovali poměrně krátkou dobu, protože Auto Adámek nám je blízký svou filozofií, poctivostí a důrazem na maximální péči o zákazníka,“ říká předseda představenstva skupiny TUkas Jiří Tůma.

TUkas Group se tak s celkovým počtem 300 zaměstnanců a obratem 1,95 miliardy korun stává jedním z největších prodejců aut u nás. 

Generace zakladatelů odchází do důchodu

Podle Petra Knapa, partnera podnikového poradenství ve společnosti EY, je konsolidace obchodníků v automobilové branži často diskutované téma. „Podle našeho názoru bude proces konsolidace a zvětšování průměrné velikosti obchodníka probíhat velmi pozvolna. Změnu by mohl přinést pouze aktivní zájem silného investora, který by proces akceleroval,“ vysvětlil Knap.

Rentabilita oboru ale není zatím taková, aby se o něj zajímali finanční investoři. „Automobilky by určitou míru konsolidace uvítaly, ale tržní lídr Škoda Auto ji s ohledem na svou dominantní tržní pozici z důvodu regulatorních omezení ani nemůže výrazně urychlovat,“ dodal Knap.

Pro slučování autosalonů mluví více faktorů. Řada prodejců se dostala do fáze, kdy už zakladatelé odcházejí do důchodu a nemají firmu komu předat. Automobilky navíc současně tlačí prodejce do velkých investic: například u Škody Auto musí všichni dealeři nákladě modernizovat autosalony do nové podoby, jinak skončí.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.