Většímu rozmachu internetu v zemi stále brání ceny

Většímu rozmachu internetu v tuzemsku stále brání vysoké ceny. Podle studie OECD jsou totiž náklady na připojení k internetu v Česku jedny z nejvyšších ve světě. "Náklady za přístup k internetu přes telefonní linku jsou pro Čechy v průměru vyšší než pro uživatele internetu v západoevropských zemích, což je opravdu těžko pochopitelné. Cena je dnes hlavní překážkou širšího využití internetu. Vina za to padá zcela na Český Telecom," říká šéf Contactelu Michal Čupa.

Ačkoliv zprostředkování přístupu na web dnes nabízí desítky firem, ceny fakticky určuje monopolní Telecom, přes jehož linky připojení k internetu v drtivé většině případů probíhá.

České uživatele tak podle zmíněné studie vyjde surfování během všedního dne zhruba na dvojnásobek průměru zemí OECD.

Při přepočtu podle parity kupní síly, tedy při zohlednění různých cenových hladin v jednotlivých zemích, potřebuje Čech na dvacet hodin připojení ve špičce 110 dolarů.
“My podporujeme především provoz mimo špičku, kdy se připojují drobní uživatelé. V té době jsme ve světě jedni z nejlevnějších,“ tvrdí mluvčí Českého Telecomu Vladan Crha. „Dlouhodobě ovšem snižujeme i ceny v ostatních tarifních pásmech,“ dodává.

Telecom navíc chystá zvýhodněnou nabídku, při níž by uživatel platil namísto za čas spojení za objem přenesených dat. Podle Zdenky Pelikánové z Contactelu však Telecom nutí ty, kdo by chtěli pracovat doma, čekat až do noci. „To znevýhodňuje soukromou sféru,“ soudí.

I proto se Češi stále nejvíc připojují z práce. Podle průzkumu Deloitte&Touche a agentury Markent surfuje v zaměstnání 52 procent uživatelů. Na druhém místě se drží škola, domácnostem patří až třetí příčka. Ve většině případů se z domova navíc připojují domácnosti s celkovými měsíčními příjmy nad 50 tisíc korun.

Přes vyšší ceny se počet českých uživatelů připojených z domu zvyšuje - jen za posledního půl roku se jejich počet více než zdvojnásobil na současných 380 tisíc. „Jedna věc je, kolik lidí si pořídí modem, a druhá věc, jak jej potom využívají, zda si jen jednou denně večer nepřečtou poštu. Čím víc z nich jej doma opravdu využívá, tím více směřují do praktické roviny a jsou do něj ochotni dát i své peníze,“ míní Oldřich Bajer ze společnosti NetCentrum provozující webový portál centrum.cz.