Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Většina cyklistických zámků je galérce pouze pro smích

  11:27aktualizováno  11:27
- Zámky na kolo připomínají v mnoha ohledech automobilové tyče na volanty. Amatérské zlodějíčky sice odradí, ale pro profesionály rozhodně nejsou velkou překážkou. Až na výjimky je totiž lze během několika vteřin přestřihnout pákovými nůžkami nebo jednoduše roztlouci kladivem. Pokud si zloděj zakládá na čisté práci, může je během několika desítek vteřin odemknout speciální planžetou tak hladce jako obyčejný zámek u panelákových dveří nebo rozlousknout jejich jednoduchý číselný kód.
Milovníci techniky mezi poberty za stejnou dobu dokážou většinu vložek odvrtat kapesní akumulátorovou vrtačkou nebo jen tak přeříznout ruční pilkou na železo.

Takové výsledky přinesl test deseti běžně prodávaných zámků na kolo. Zkoušky podstoupily zámky všech obvyklých typů a cenových kategorií od pár desítek do čtrnácti set korun. Jedná se přitom o zlomek nabídky na trhu.

Nejbezpečnější zámky jsou příliš těžké

Čestnou výjimkou mezi horšími a špatnými zámky byl Trelock Titan 330 s kovovou závorou. Věren svému názvu má však opravdu titánské rozměry: lze ho sice připevnit do rámu kola, ale v batůžku zabere skoro všechen prostor. Navíc váží jeden a čtvrt kilogramu, což je více než desetina váhy horského kola. Zato ho nelze přeříznout ruční pilkou, odvrtat m u vložku, přeštípnout kleštěmi ani hydraulicky roztrhnout. "Je vhodný pro motocykl nebo hodně drahé kolo," řekl po jeho zevrubné prohlídce zámečník Jiří Hrdlička. Cyklista Martin Točík, který ho půl roku testoval v praxi, k tomu dodal: "Na vyjížďky jsem ho s sebou nebral, ale spokojeně jsem ho používal k upnutí kola k zábradlí v našem domě." Dlužno dodat, že spokojenost byla na místě, protože předtím přišel ve stejném domě již o dva bicykly a tento zámek všechny zloděje pravděpodobně odradil. O krok z hlediska bezpečnosti zůstal za Trelockem zámek Abus Tramp 850/5k90 s řetězem. Tři čtvrtě kilogramu váhy sice také není málo, ale na kratší výlety nebo popojíždění po městě či od vesnice k vesnici se dalo snést. Za to nabídl Abus kromě možnosti odvrtání vložky podobnou úroveň nedobytnosti jako Trelock. Navíc délka řetězu umožnila Abusu uzamčení kola k mnohem silnější tyči či sloupu než Trelock s obloukovou závorou.

Lankové typy nevzdorují déle než 60 sekund

Nejrozšířenějšími zámky mezi turisty a amatérskými cyklisty jsou lankové na klíček. Součástí těch lepších jsou i držáky na rámy, a tak není potřeba je vozit po kapsách nebo v batozích. Mezi testovanými zámky této kategorie nejlépe uspěly takové, které měly lanko dlouhé nejméně metr. Daly se připoutat k ještě silnějším sloupům či stromům než řetězový Abus. Jejich majitelé by však měli počítat s tím, že si koupili zámky spíše proti náhodným nenechavcům než proti opravdovým zlodějům. "Jejich jednoduché zámky se totiž dají vyplanžetovat nejpozději do jedné minuty," vysvětlil zámečník Jiří Hrdlička. Podle protokolu Strojírenského zkušebního ústavu se všechny daly přestřihnout obyčejnými štípacími kleštěmi do dvaceti vteřin. "Ten, kdo spěchá, tyto průměrné časy zkrátí i na polovinu," řekl k výsledkům laboratorních testů zkušební technik, který je prováděl, Pavel Matula.

Rozluštit číselný kód trvá jen pár minut

Ještě o něco horší byly zámky s krátkým lankem, které se otvíraly na troj- či čtyřmístný mechanický kód. "Takové jsou vhodné snad jen na dětskou tříkolku," komentoval jejich účinnost zámečník Jiří Hrdlička. "Kód totiž pozná každý, kdo má aspoň trochu citu." Jeho slova se potvrdila při první schůzce amatérských cyklistů před testováním, kdy si každý z nich doslova osahal všechny testované zámky. Jejich neškoleným rukám během pár minut neodolal jediný zakódovaný zámek. Navíc s krátkým drátem jsou potíže. "Buď s ním sepnete dva bicykly k sobě, a potom zloděj odnese obě, nebo jím rám připnete horko těžko k zábradlí a nemáte pod zámkem kola a sedlo. Třetí možnost je, že připnete k zábradlí jen jedno kolo, a případný poberta odnese bicykl a nechá vám jen to kolo," popsal své zkušenosti příležitostný cyklista Pavel Jaroš.

Protokol SZÚ (zde)
Postřehy k testu zámků na kolo (zde)

O testu

* testoval Strojírenský zkušební ústav v Jablonci nad Nisou, zámečník pražské záchranné technické služby AAA a šest rekreačních cyklistů
* prodejci ani výrobci o hodnocení nevěděli
* náklady hradila redakce

Doporučení před opuštěním kola

* bicykl zamykat na místě, kde ho vidí více lidí
* spojit obě kola, rám a sedlo
* sepnout více bicyklů dohromady a lanka zámků proplést

* odmontovat všechno, co se dá lehce ukrást (cyklocomputer, lahev, brašnu, blikačku...)

vítěz testu

Nejlepším kompromisem mezi váhou a odolností je koupě zámku s řetězem Abus Tramp 850/5k90 za necelých tisíc korun. I zkušený zloděj s planžetou v ruce by měl potíže při odemykání bez klíče. Na řetěz neplatí běžné kleště ani kladivo. (kt)

1395 Kč hmotnost: 1275 g názor zámečníka 1): do 15 min

275 Kč hmotnost: 367 g názor zámečníka 1): do 1 min

189 Kč hmotnost: 284 g názor zámečníka 1): do 5 min

269 Kč hmotnost: 343 g názor zámečníka 1): do 1 min

Žádný zámek není dokonalý, a tak riziko krádeže sníží jejich kombinace.

75 Kč hmotnost: 116 g názor zámečníka 1): do 1 min

279 Kč hmotnost: 333 g názor zámečníka 1): do 2 min

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.