Většina zákazníků podle průzkumu o ztrátě neví, protože jen třetina z nich čte vyúčtování a 35 procent sleduje pouze údaj o přeplatku či nedoplatku.
Letos do konce května změnilo dodavatele elektřiny 232 019 spotřebitelů. Za celý loňský rok nastalo téměř 450 tisíc změn, většinou jde o domácnosti. Na změně dodavatele podle IBRS loni prodělalo 79 procent zákazníků, letos je to 61 procent. Přitom hlavním důvodem pro změnu dodavatele bývá snaha ušetřit.
"Zajímavé bylo zjištění, že 51 procent z dotazovaných si myslí, že ušetřili. Ve skutečnosti i více než polovina z těchto zákazníků prodělala, a to v průměru 281 Kč," uvedl Tomáš Horejsek z agentury IBRS. Výdaje, které odběr elektřiny zdražují, jsou většinou různé platby, s nimiž se spotřebitelé řádně neseznámili, vysvětlil.
Ani v oblasti služeb klienti po změně často nepociťují zlepšení, naopak hodnotí jako mírně lepšího původního dodavatele elektřiny, zjistil průzkum.
"Pro celou řadu zákazníků mohou být zjištění z výzkumu důvodem k přemýšlení o opětovné změně dodavatele elektřiny. Očekávali úsporu 964 korun, ale prodělali 110 korun. Jsou více než tisíc korun v minusu a ani poskytované služby nejsou motivátorem zůstat," dodal Horejsek.
Vyúčtování? Nezájem
Velkou slabinou českých zákazníků v oblasti elektřiny a pravděpodobně i dalších komodit je podle IBRS nezájem o vyúčtování. Ačkoliv se při každodenním nakupování rozhodují na základě ceny, po obdržení faktury ji pouze 30 procent z nich přečte celou.
Na 62 procent lidí nekontroluje vůbec nebo jen zřídka údaje na faktuře. "I když byla nejsilnějším argumentem ke změně dodavatele elektřiny cena, zákazníci si zpětně neověří, kolik by zaplatili u původního či jiného dodavatele," uvedl Horejsek.
Jeden z hlavních tuzemských alternativních dodavatelů, Centropol Energy, který má zhruba 300 tisíc zákazníků, závěry průzkumu odmítá. "Zákazníci, kteří se rozhodli změnit svého dodavatele elektřiny a přešli ke společnosti Centropol Energy, ušetřili v průměru šest až 15 procent oproti cenám od původního dominantního dodavatele elektřiny nebo plynu," uvedl mediální zástupce společnosti Martin Jonáš. IBRS pro svůj průzkum podle Centropolu využil příliš malý vzorek respondentů.