Notoricky známým hitem je Chorvatsko, kam loni zamířilo přes 900 tisíc Čechů a letos jich bude podle odhadů přes milion. Tímto směrem pohání davy turistů několik důvodů. A jedním z nich je nižší cena, na kterou Češi dobře slyší.
Podle zkušeností z cestovních kanceláří si Chorvatsko vybírají hlavně turisté, kteří nechtějí příliš utrácet. "Lidé, kteří jedou do Chorvatska, očekávají levnější dovolenou, takže volí spíše skromnější hotely nebo kempy," říká Lenka Bělová z cestovní kanceláře Globtour. Přiřadit Chorvatsku nálepku "levnější dovolené" je zavádějící. Nabídka je široká a na své si přijde i člověk toužící po samotě a pohodlí.
Zájem je o obojí. "Přijde třeba právník s přáním, že chce nějaký klidnější apartmán v nějakém odříznutějším hotelu. Zatímco lidé z vesnice si chtějí užít větší srandu, a tak volí frekventovanější místo. Třeba Makarskou riviéru, která je Čechy v době prázdnin doslova obležená," říká Libor Šugárek z kanceláře Vítkovice Tours, která se na cesty k Jadranu specializuje.
Lidé často šetří, kde mohou, protože mají na svou dovolenou vymezenou určitou částku, kterou nemohou překročit. Často volí dopravu vlastním autem a někteří si berou i vlastní jídlo. "Jednoduše si napakují auto k prasknutí a vyrazí na dovolenou k moři," říká Bělová.
Následky pak někdy nejsou zrovna příjemné. Letos už dokonce dvě turistky v Chorvatsku málem zemřely na otravu botulotoxinem, když snědly doma zavařené kuřecí maso.
Orientaci na levnější dovolenou potvrzuje i ředitel Čedoku Miroslav Res, podle kterého nejvíce vzrůstá poptávka po levnějších zemích, jako je Turecko, Kypr, severní Afrika.
I přesto, že lidí, kteří si nemohou v zahraničí příliš dovolit, zůstává většina, začíná přibývat turistů vyhledávajících spíše klid než přecpané pláže. Často cestují letadlem a do dražších hotelů. "Autokarové zájezdy ustupují, sice budou ještě nějakou dobu fungovat na destinace, jako je Chorvatsko a severní Itálie, a na poznávací zájezdy, ale pokud jde o klasické dovolené v oblasti Středomoří, tak jednoznačně jde všechno do letadel," říká šéf Čedoku.
"Před čtyřmi lety jsme vypravovali autokarové šňůry, Čedok měl spojený autobus, který vozil asi sto lidí a ti byli ochotni vydržet v něm 40 hodin. To už si dnes vůbec nedovedu představit," dodal.
Letos navíc možnosti dopřát si lepší dovolenou nahrávají mimořádně příznivé ceny, které jsou kombinací prudkého posílení kurzu koruny a nechuti ostatních národů cestovat. Mezi největší cestovatele v Evropě totiž tradičně patří Němci a Britové, a právě těm se letos do světa příliš nechce. Zprostředkovaně z toho profitují domácí turisté, protože hoteliéři ve vyhledávaných letoviscích se snaží udat nevyužité kapacity i za nižší ceny.
"Silný kurz koruny letos způsobil výhodné ceny dovolených, jednoznačný příklon k rezervaci do vyšších kategorií hotelů a snahu díky těmto podmínkám si užít i na místě skrze plné penze, výlety, pronájmy vozů," říká Libor Diebult z cestovní kanceláře Firo-tour.
Ze silného kurzu koruny přitom těží zejména velké cestovní kanceláře, které mohou získat větší slevy. "Letecký zájezd last minute do Španělska přijde na deset tisíc korun, což už je téměř stejná cena, jakou poskytujeme na cestu tamtéž autobusem. Lidé rádi ušetří, o tom není pochyb," říká Josef Hartman z cestovní kanceláře Real Tour v Mostě.
Cestovních kanceláří v Česku bude pomalu ubývat
Krachy cestovních kanceláří a zprávy o turistech ponechaných napospas v cizině již sice neplní první stránky novin jako před pár lety, přesto řada z nich své místo na trhu neuhájí. Cestovek je příliš mnoho a navíc je v budoucnu pravděpodobně čeká nová konkurence v podobě některé z mamutích evropských cestovních kanceláří typu Neckermann.
V Česku se živí prodejem zájezdů více než tisícovka cestovních kanceláří. Krachy se dají dnes počítat už jen na prstech jedné ruky, loni tři, letos zatím dva, každý rok však přirozenou smrtí zmizí z tohoto ringu dalších pár desítek firem. Podle údajů ministerstva pro místní rozvoj ukončilo činnost zatím 48 cestovek z celkového počtu 1088, které mají koncesi. Budoucnost dalších 55 teď řeší ministerstvo a živnostenské úřady, protože jim zaniklo povinné pojištění proti úpadku.
I přes tento pomalý přirozený úbytek je však více než tisícovka cestovek považována na tak malém trhu, kde ročně vycestuje kolem 2,6 milionu Čechů, a z toho s cestovkou asi 60 procent, za velký přepych. "Každoročně se počet cestovek u nás snižuje a tento trend bude zřejmě ve větší míře pokračovat i letos.
Masa lidí, která bude jezdit do zahraničí, neporoste," míní šéf Čedoku Miroslav Res.
Lidé sice budou mít více peněz, ale ty nebudou utrácet za více zájezdů s cestovní kanceláří. Přelijí se do dražších cest, leteckých a s lepším ubytováním, anebo do i výprav na vlastní pěst, které dnes umožňuje široké spektrum informací na internetu.
Vážné problémy, zejména menším cestovkám přitom hrozí už příští rok, pokud by Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil pojišťovnám sdružit se při poskytování pojištění proti krachu cestovních kanceláří do poolu, jako tomu bylo letos a loni.
Úřad by rád, aby byly cestovky pojištěny u různých pojišťoven a panovala konkurence, která by stlačila ceny. Pojišťovny se však brání, že riziko pojištění proti krachu v cestovním ruchu je velmi vysoké, a to obzvláště po 11. září.
Pokud by se nemohly při jeho poskytování sdružit, obává se Česká asociace pojišťoven, že takové pojištění budou schopny poskytovat dvě až tři pojišťovny, které si vyberou jen pár cestovek s nejlepšími ekonomickými výsledky.
I bez naplnění této hrozby však tvář českého trhu v příštích letech pravděpodobně změní vstup některé velké zahraniční kanceláře. "To by výrazně zvýšilo na domácím trhu konkurenci," říká Jaromír Beránek, ředitel společnosti Mag Consulting, která se zabývá cestovním ruchem.
I přesto, že jsou letos zahraniční zájezdy pro Čechy levnější zejména díky silnému kurzu koruny a nechuti Evropanů tolik cestovat, zájezdy pořízené v Evropské unii mnohdy vyjdou ještě levněji. "Největší nadnárodní cestovní kanceláře mají výhodnější platební a nákupní podmínky," upozorňuje Beránek. Nakupují ubytování například až o dvacet procent levněji. Jejich vstup na tuzemský trh by tak potěšil turisty, ale zároveň přidělal vrásky zejména malým hráčům na domácím písečku.
Prozatím však zůstává tuzemský trh nedotčen, protože expanzi zahraničních kanceláří teď brání velký přetlak nabídky nad poptávkou, který tlačí dolů ceny a vrhá velké cestovky do ztrát.