V pražských obchodech některých vietnamských obchodníků jsou k dostání plechovky populárního energetického nápoje Red Bull s ukrajinskými popisky. Na celé plechovce jsou pouze tři slova psaná latinkou - Red Bull Sugarfree - zbytek je azbukou.
"To je bezesporu špatně, každý výrobek prodávaný v Česku musí mít označení v češtině," řekla iDNES.cz mluvčí Státní potravinářské a zemědělské inspekce Martina Šmídtová.
Pokud by vietnamskou večerku navštívili kontroloři, zahájí s majitelem řízení a s největší pravděpodobností mu dají pokutu. "Může to skončit i zákazem prodeje," dodala Šmídtová.
Jak vietnamský obchodník k ukrajinským plechovkám přišel, nechtěl redaktorovi iDNES.cz říct. Jen krčil rameny. Mluvčí generálního ředitelství celní správy Jiří Barták upozorňuje, že může jít o pašované zboží. "Jak to popisujete, budí to ve mně podezření, že může jít i o padělek," řekl Barták iDNES.cz.
Koupí levněji, prodají za běžnou cenu
Podle zdroje iDNES.cz v českém zastoupení společnosti Red Bull je pravděpodobné, že se Vietnamci dozvěděli o nižších cenách tohoto nápoje na Ukrajině a dovážejí ho do Česka. Před časem se na západě Čech objevily plechovky jen s anglickými nápisy, podle uvedené webové adresy šlo o produkty pro britský trh.
Obchodníci zboží nakoupí ve velkém často i o několik korun levněji, v kase jim pak zůstane víc peněz. V Česku se Red Bull prodává přibližně za třicet korun.
Firmu dovoz z ciziny netrápíZtráty vlivem importu zahraničního Red Bullu se lokálně nedají přesně vyčíslit, rozhodně se však nejedná o nic závažného, uvedl mluvčí. |
Oficiální distributoři se proti tomu jen těžko ubrání. Mluvčí českého Red Bullu Ivan Krákora říká, že se takové chování prodejců "dá pokládat za zcela běžný jev na otevřeném evropském trhu".
"Jedním z těžko ovlivnitelných externích faktorů jsou kurzové rozdíly jednotlivých měn. Ty se neustále mění a je velice obtížné na ně pokaždé aktuálně reagovat. Kvůli tomu pak vznikají určité příležitosti pro obchodníky, kteří se jich snaží využít," dodal Krákora s tím, že ztráty způsobené importem se nedají přesně vyčíslit, nejsou prý ale nijak závažné.
Po vstupu do Evropské unie je nakupování zboží v okolních státech a obcházení oficiálních distributorů běžný jev, mluvčí celníků Barták ho dokonce popsal jako fenomén.