Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Při odhalování podvodů se „rodné číslo“ auta může zveřejnit, říká úřad

  • 10
Po vlně zájmu, kterou vzedmula informace, že VIN automobilu je osobní údaj, přišel Úřad na ochranu osobních údajů se zpřesněním. Uvádět VIN při varování před podvodníky se může, ale ne v kombinaci s dalšími osobními údaji.

Na (ne)možnost uvádět VIN (tedy jakési rodné číslo auta) ve snaze varovat před vozy se stočenými najetými kilometry, upozornil nedávno autobazar Auto Esa. V roce 2013 chtěl vytvořit jakousi databázi, kam by dával auta, která kvůli podezření na manipulaci s tachometrem odmítl vykoupit.

Po konzultaci se svými právníky to však neudělal. Podle jejich výkladu totiž Úřad na ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) považoval VIN za osobní údaj.

Úřad nyní přispěchal s vysvětlením, že jeho stanovisko z roku 2013 se od té doby změnilo. Osobním údajem podle něj není samotný VIN, ale je jím v kombinaci s dalšími údaji, kdy už může sloužit k identifikaci osoby.

Auto „stočené“ o 350 000 km se smí nabízet dál. VIN je dle úřadu osobní údaj

„Účel ochrany práv a právem chráněných zájmů (z důvodu zamezení nepravdivých technických údajů) při zveřejňování informací o prodávaných automobilech, za předpokladu, že VIN kód není spojován s dalšími osobními údaji, se Úřadu jeví jako legitimní,“ uvádí ÚOOÚ na svém webu.

V Auto Esa se tak chystají nápad s databází oživit. „Naše společnost zaslala v minulých dnech na ÚOOÚ opakovaný dotaz, zda lze zveřejňovat VIN a info o stavu tachometru. Jestliže stanovisko bude odlišné od stanoviska minulého, kdy ÚOOÚ argumentoval, mimo jiné, tím, ze VIN lze v registru vozidel spárovat s osobou konkrétního majitele, budeme VIN odmítnutých vozidel zveřejňovat,“ říká mluvčí autobazaru Pavel Foltýn.

Podezřelá auta chtějí zveřejňovat buď na svém webu nebo na k tomu zvlášť zřízené webové stránce. Nepůjde o seznam, ale vyhledávací formulář, do kterého zájemce vloží VIN. „Buď se zobrazí, že jsme vozidlo v minulosti odmítli, nebo se zobrazí text ‚toto vozidlo se v naší databázi nenachází‘. O vozidle chceme uvádět pouze informaci ve formátu: VIN 12345678, datum 11/11/2016, stav km: 100 000, podezření na neoprávněnou manipulaci s tachometrem,“ vysvětluje Foltýn.

Nechceme riskovat soudy, říká konkurence

Podle konkurenční společnosti AAA Auto však nemůže zpřesněné stanovisko ÚOOÚ samo o sobě zkvalitnění trhu ojetin pomoci. „Tomu by pomohla jedině celoevropská databáze historie nájezdu vozidel, která, doufejme, začne vznikat spolu se sjednocením podmínek STK v celé EU, ke kterému by mělo dojít dle dostupných údajů v roce 2018,“ uvedl za autobazar Michal Häckl.

„Áčka“ na podezřelá auta upozorňovat nechtějí. Jednoznačně stanovit, jestli byl vůz stočen, je totiž v současné situaci, kdy nejsou databáze jednotlivých zemí propojené a některé je ani nevedou, podle Häckla velmi náročné. „Proto není naším záměrem jako obchodníka taková vozidla zveřejňovat a vystavovat se tak riziku soudních sporů s jejich majiteli. Toto je podle nás spíše úlohou státu nebo spotřebitelských organizací, kterým jsme ochotni anonymizované údaje o stočených vozech poskytovat v rozsahu, který umožňuje stanovisko ÚOOÚ,“ doplnil Häckl.