Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vitana je na prodej. Češi si vaří sami a polévky z pytlíku nekupují

  2:01aktualizováno  2:01
Bujony, dochucovací směsi, instantní polévky vycházejí v českých kuchyních z módy. I proto se v Česku schyluje k významnému obchodu. Podle informací MF DNES získá do několika měsíců nového majitele tradiční značka instantních potravin Vitana, která patří norské skupině Orkla.

Název firmy pochází z konce 50. let minulého století, její základy ale stojí už od počátku první republiky. | foto: Profimedia.cz

Případné zájemce už obesílá americká investiční banka Lazard, která prodej pro Nory organizuje. Hotovo by mělo být do poloviny letošního roku. Zástupce norské společnosti informace přímo komentovat nechtěl.

"Nemůžeme komentovat spekulace ohledně prodejů a akvizic, protože jsme společnost listovaná na norské burze," uvedl pro MF DNES viceprezident pro korporátní komunikaci Hakon Mageli. Nicméně možné změny v regionu nepřímo připustil s odkazem na prezentaci pro investory ze září loňského roku. "V té jsme konstatovali, že naše východoevropské byznysy nedosahují kritické velikosti a že budeme revidovat naše strategické možnosti," dodal neurčitě.

Podle všeho by Orkla mohla prodat také své aktivity v Rakousku, kde funguje pod značkou Felix, a v Polsku, kde ovládá společnost Delecta. V Česku a na Slovensku operuje pod značkou Vitana.

Zájemce může dát za Vitanu až miliardu

Historie Vitany

  • Založena jako s.r.o.Graf v roce 1919 v Praze, byla to výrobna sladových výtažků.
  • V roce 1921 začala vyrábět polévkové kostky v pobočce v Chrudimi.
  • V roce 1925 zakoupila firma budova v cukrovaru v Byšicích a po rekonstrukci tam přesunula veškerou výrobu.
  • Na koci 50. let po připojení kralupského závodu na výrobu polévkového koření a kostek vznikl národní podnik Vitana v Byšicích.

Vitaně v Česku přitom už několik let po sobě klesají tržby, nadále se však drží kolem dvou miliard. Čistý zisk se jí v roce 2012 meziročně scvrkl na polovinu. Slabým místem jsou zejména prodeje v Česku, zatímco vývoz jí meziročně mírně roste, tržby z domácí trhu klesly v roce 2012 asi o sedm procent.

Společnost zaměstnává ve třech výrobních závodech v Česku zhruba osm set lidí. Zástupci Vitany na dotazy MF DNES včera nereagovali. Předpokládaná prodejní cena se podle odhadů a spekulací z trhu pohybuje kolem 800 milionů až jedné miliardy.

O zájemcích se zatím pouze spekuluje. Padají jména zejména oborových hráčů – například chorvatské Podravky, tradičních sběračů "značek" Unilever či Nestlé, ale také rakouské potravinářské společnosti Vivatis. Její zástupci na dotazy MF DNES však uvedli, že o tomto obchodu zatím nic nevědí.

Největší propad zaznamenaly instantní polévky

Trh takzvaných sušených potravin v Česku dlouhodobě klesá, podle dat výzkumné společnosti GfK asi o pět procent. To potvrzují také konkurenti Vitany, třeba Maggi, kterou vlastní potravinářský obr Nestlé.

"Kategorie dehydratovaných potravin v pojetí Nestlé dlouhodobě klesá. Pokles kategorie v hodnotě je vyšší než pokles jejího objemu, dochází tedy ke snižování průměrné ceny výrobků zejména v důsledku vysokého promočního tlaku, tedy prodeje v akcích," říká Miroslav Matušinec, marketingový manažer Nestlé.

Jak je na tom trh dehydratovaných potravin?

Požadavky na méně glutamátu, konzervantů a menšího obsahu soli. Aktuální informace v časopise Retail Info Plus.

Podle něj se nejvíce propadly instantní polévky a základy pro přípravu jídel. Naopak stále mírně rostou kořenící směsi a předpřipravená hotová jídla. "Dá se říci, že výrobky Maggi víceméně kopírují vývoj trhu," dodává Matušinec.

Lidé se totiž poučili z kuchařských show a dají více na čerstvost a více sami vaří. "Důvodem je především trend zdravého životního stylu. Zákazníci preferují čerstvé potraviny, z kterých si doma vaří sami," potvrzuje mluvčí řetězce Globus Pavla Hobíková.

"Poslední dva roky lidé určitě více přemýšlejí o tom, co jedí. Osobně mám pro používání rychle připravených jídel pochopení. Vždyť lidé mají po práci na vaření doma stále méně času. Ale určitě to nepatří do restaurací, tam je to zločin. V nich jsou lidé placeni za to, aby vám připravili poctivé jídlo," uvažuje Roman Vaněk z Pražského kulinářského institutu.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.