Zakladatel společnosti s ručením omezeným Graf z roku 1919 by se zřejmě divil, co se za 84 let z jeho původně pražské výrobny sladových výtažku stalo.
Nejdříve firma založila pobočku v Chrudimi a začala vyrábět "polévkové kostky a jiné poživatiny". Dodnes má hlavní stan v Byšicích, kde Graf v roce 1925 koupil budovu cukrovaru a přesunul tam většinu chrudimské výroby.
Ve druhé polovině 20. let minulého století tak mohla společnost zdatně konkurovat ve výrobě polévkových přípravků a polévkového koření firmě Maggi z Kralup nad Vltavou.
Značka Vitana vznikla v 50. letech
Firma překonala hospodářskou krizi i druhou světovou válku, po níž byla v roce 1948 stejně jako velká část ostatních firem znárodněna.
Koncem 50. let se k ní podle internetových stránek firmy připojil kralupský závod Maggi na výrobu polévkového koření a kostek, později i pardubická firma Franc a synové, potravinářské továrny v Prostějově a Seredi.
Do vod plánovaného hospodářství vplul komplex pod názvem Vitana.
České polévky ovládli Norové
Po sametové revoluci se firma změnila na akciovou společnost a začala spolupracovat s norským koncernem Rieber & Son, který v první polovině 90. let firmu zcela ovládl.
"V polovině roku 1997 byla rostoucí expanze společnosti provázena koupí společnosti EmArko Varnsdorf, která nedlouho předtím odkoupila firmu BASK Roudnice," uvádějí internetové stránky Vitany.
Firma tak už zdaleka nevyrábí pouze polévky. Její česká divize má výrobny v Byšicích (polévky, instantní jídla, omáčky), Kralupech nad Vltavou (tekutá koření, bujóny), Roudnici nad Labem (rýže, luštěniny, arašídy) a Varnsdorfu (koření).
Slovenská divize má ústředí v Bratislavě a centrální sklad v Trnavě.
Byšická továrna se rozroste
Nedávno Vitana oznámila, že bude letos a příští rok investovat do modernizace a rozšíření závodu v Byšicích zhruba 350 miliónů korun. Chce zvýšit objem výroby a kvalitu sušených potravin.
V areálu vyroste nový sklad surovin a nové zařízení na výrobu hydrolyzátu, což je jeden ze základů pro výrobu polévek a bujónů. Tento provoz bude pracovat pro celý koncern Rieber & Son.
Jak uvedla ČTK, Vitana v kategoriích bujónů, standardních a instatních polévek i koření dominuje českému trhu s podíly kolem 50 až 60 procent v segmentu. Loni přitom uvedla na trh několik desítek nových produktů.