Spolu s Číňany bude Jiří Šimáně (vpravo) dál podnikat na českém nebi nebo se pokusí oživit svou milovanou Slavii.

Spolu s Číňany bude Jiří Šimáně (vpravo) dál podnikat na českém nebi nebo se pokusí oživit svou milovanou Slavii. | foto: Michal Šula, MAFRA

Vítězi roku jsou Šimáně a gumárníci, regulátoři zbrzdili Valentu či Tykače

  • 6
Obří akvizice gumárenského výrobce, čínská invaze i rozprodej výhodně nabytého majetku. Tyto události podle MF DNES určily trojici pomyslných tuzemských byznysových vítězů roku. Naopak trio poražených může skuhrat na regulatorní rozhodnutí parlamentu, vlády nebo arbitráží.

Jiří Šimáně Čínští investoři a srdovka Slavie

Zvolit vítězem roku Jaroslava Tvrdíka, hlavní spojku čínských investorů v Česku, by bylo jednoduché, ale zavádějící. Tvrdík sice stál prakticky u všech čínských obchodů, z jejich peněz však bude vedle skupiny J&T těžit především šéf Unimexu Jiří Šimáně.

Prezident a předseda představenstva fotbalové Slavie Jiří Šimáně.

Investiční skupině CEFC z říše středu prodal na konci léta část společnosti Travel Service (více čtěte zde). A s jejich pomocí koupil od exministra dopravy Aleše Řebíčka pražský fotbalový velkoklub Slavia a stal se jeho prezidentem (rozhovor se Šimáněm o Slavii čtěte zde). „Když jsme všichni skončili s propocenými košilemi, dali jsme si pauzu na skleničku. Při té příležitosti jsem se zeptal, jestli nemají zájem o sportovní nebo charitativní projekt,“ vysvětlil nedávno. Šimáně, srdcem slávista, patří do jedenáctky nejbohatších Čechů.

Travel Service, kde Šimáně drží poloviční podíl, se letos stal druhým největším akcionářem Českých aerolinií, když dokončil odkup 34 procent akcií v rámci opce od majoritního vlastníka Korean Air Lines (více o transakci zde). Národního dopravce se nyní daří po letech velkých ztrát pomalu stavět na nohy. A Šimáně má chuť svůj podíl ještě navyšovat, třeba odkupem státního podílu, který nyní dosahuje necelou pětinu. „Spíše je to už pět minut po dvanácté, aby stát z ČSA odešel,“ vysvětlil nedávno podnikatel pro Hospodářské noviny.

Zdeněk Bakala Zpeněžuje majetek získaný s OKD

Havíři či nájemníci v Moravskoslezském kraji to nejspíš budou vidět jinak, avšak podle MF DNES patří uhlobaron Zdeněk Bakala mezi letošní vítěze. I když je trochu zvláštním vítězem - vítězem, který odevšad utíká.

Podnikatel Zdeněk Bakala.

Bakala úspěšně rozprodal majetky, za něž získal mnoho miliard korun. Ať už to byly nákladní vlaky v­ dopravní firmě AWT polskému PKP Cargo, či soubor více než 40 tisíc bývalých hornických bytů (o prodeji dopravce čtěte více zde, o bytech zde).

Jedna z Bakalových firem navíc dostane od vlády 200 milionů korun za pozemek nad bývalým dolem Barbora na okraji Karviné, kde vyroste průmyslová zóna (více zde). V ní mají najít práci i propuštění horníci z dolů OKD, kde má Bakala čtvrtinový podíl.

Morálně to sice možná není úplně košer, ale odejít v pravý okamžik s ­tučnou výslužkou se dá za vítězství považovat.

Tomáš Němec a Oldřich Šlemr Gumárenský obchod roku

Velikostí to byla největší akvizice na tuzemském trhu za více než dva roky. Nenápadní továrníci Tomáš Němec a Oldřich Šlemr na základech Mitasu a Rubeny vybudovali výrobní skupinu Česká gumárenská společnost (ČGS) se závody na několika kontinentech a s tržbami přes 16 miliard korun.

Švédský Trelleborg za gumárny zaplatí v přepočtu 31,5 miliardy korun (více o obchodu čtěte zde). Znalci z trhu se shodují, že čeští podnikatelé prodávají v pravý čas a za prémiovou cenu. Oba životní obchod rázem katapultuje do skupiny nejbohatších lidí v Česku.

„Co budu dělat dál, zatím nechci komentovat. Nějaké plány mám, ale samotné uzavření obchodu ještě chvíli potrvá, takže mě stále zajímá hlavně ČGS,“ uvedl Němec bezprostředně po listopadovém oznámení obchodu pro MF DNES.

Pavel Tykač Neprolomil limity, nezískal Počerady

Finanční dravec Pavel Tykač za sebou nemá příliš úspěšný rok. Ani přes mohutné úsilí se mu nepodařilo prolobbovat prolomení limitů těžby hnědého uhlí na Dole ČSA, kde operuje jeho firma Czech Coal. Vláda na podzim rozhodla, že posune čáru jen na Dole Bílina, kde pracují těžební stroje pro konkurenční ČEZ (více o (ne)posunutí limitů čtěte zde).

Pavel Tykač

Uhlí z Bíliny navíc bude živit některé elektrárny, kam by za jiných okolností proudilo Tykačovo palivo. Czech Coal se tak na ČSA pomalu připravuje na útlum těžby.

Je však nutno podotknout, že Tykač ve válce o limity prohrál jen jednu bitvu. Ministerstvo průmyslu se totiž neodhodlalo přistoupit k definitivnímu řešení uhelných sporů. O limitech se bude rozhodovat znovu v roce 2020, kdy by mělo být jasnější, zda Česko uhlí skutečně potřebuje, či nikoliv.

ČEZ navíc v létě rozhodl, že Tykačovi neprodá uhelnou elektrárnu Počerady, která stojí na patě jeho Dolu Vršany. Finančník z Čelákovic ji mohl získat v rámci opce, vedení polostátní firmy však rozhodlo, že se nic prodávat nebude (o Počeradech si můžete počíst zde). Tykačovou jistotou tak zůstává padesátiletý kontrakt dodávek právě do tohoto zdroje.

A určitou útěchou pro Tykače může být, že žalobci těsně před Štědrým dnem zastavili jeho stíhání v kauze vytunelovaných CS Fondů z dob kuponové privatizace (více zde).

Ivo Valenta Na hazardní království dopadnou vyšší daně

Několikaměsíční válku s ministrem financí Andrejem Babišem nakonec vlivný slovácký senátor a podnikatel prohrál. Zákonodárci na poslední chvíli protlačili vládní návrh, který zvyšuje loterijní daň ze současných 20 procent na 23 u loterií a kurzových sázek a na 28 procent u výherních automatů (více o dani z hazardu čtěte zde).

Majitel hazardní skupiny Synot Ivo Valenta

U nich se ještě zvyšují místní poplatky z 55 na 80 korun za jeden přístroj a den. Trh s hracími automaty a VLT zařízeními tak příští rok umaže přes dvě miliardy na provozních ziscích. A právě Synot patří k největším firmám na trhu.

„S jistotou mohu říci, že na naše české společnosti bude mít novela zásadní vliv. Následkem navíc může být i fakt, že budeme donuceni omezit podporu sportu v České republice a přesunout ji do jiných zemí,“ uvedl Valenta před časem pro server iDNES.cz.

Pavel Krtek „Zdědil“ prohru v obří arbitráži

Státem vlastněná firma prohrála arbitráž se Škodou Transportation o 1,2 miliardy korun (více o arbitráži zde). Paradoxně za to, že České dráhy nedostaly od Škody včas nové lokomotivy. Sám Krtek za porážku nemůže: jde o ­dědictví špatných smluv. Pro České dráhy to bude nejspíš znamenat omezení dalších investic do obnovy vozového parku.

Šéf Českých drah Pavel Krtek.

Krtek, který je ve funkci lehce přes rok, má plnou důvěru ministerstva dopravy, i když vztahy v některých měsících ochladly především kvůli tlaku Českých drah proti soutěžím na provoz státem objednávaných vlaků.

Dopravce pod Krtkovým vedením pokračuje v modernizaci, ustál úspěšně i extrémní rok výluk, který způsobil řadu komplikací pro cestující. Ti zůstali Drahám věrni, počty pasažérů neklesly.

, , ,