Druhé místo u veřejnosti i odborníků obsadilo VUT s upoutávkou na studium ve stylu filmu Vlk z Wall Street.

Druhé místo u veřejnosti i odborníků obsadilo VUT s upoutávkou na studium ve stylu filmu Vlk z Wall Street. | foto: prasatecko.cz

Cenu za sexistickou reklamu získal kabaret, univerzita i ODS

  • 19
Anticenu sedmého ročníku ankety Sexistické prasátečko získal erotický klub Cabaret Darling. Na prvenství se shodla odborná porota i veřejnost v internetovém hlasování. Další místa obsadila brněnská univerzita Vysoké učení technické (VUT) a ODS Praha 8.

Do letošního ročníku bylo nominováno 96 reklam. Jednalo se o největší počet kandidátů za celou existenci soutěže. Vítěze Sexistického prasátečka zvolila odborná porota i veřejnost. Zájemci tak mohli sami určit, kde se nachází hranice mezi tím, co je sexistické a co ne. Na internetových stránkách hlasovalo 55 procent mužů.

Jednomyslným vítězem se stala upoutávka na erotický klub Cabaret Darling. Klub se prezentuje na pánských pisoárech explicitním vyobrazením ženského pohlaví. “Jedná se o pornografii ve veřejném sektoru,” dodává k reklamě Martin Charvát. Souhlasí s ním i profesor reklamní etiky na Slovensku Pavel Horňák: “Reklama je perverzní. Porušuje princip slušnosti až v takové míře, že je to neobvyklé.”

VUT: Kvalitně zpracované video, ale špatný obsah

Druhé místo u veřejnosti i odborníků obsadilo VUT s upoutávkou na studium. “Univerzita dlouhodobě komunikuje dobře. Tady ale ustřelili,“ komentoval výsledek na tiskové konferenci Charvát. Celý děj zkráceně cituje z filmu Vlk z Wall Street. Bohužel ale bez uvedení do kontextu. Student Vlček motivuje ke studiu na univerzitě. Zmiňuje přednášky, zkoušky i studijní materiály - všechno v online verzi.

V průběhu se kolem něj pohybují ženy. „Krásně natočený klip, který popírá všechny hodnoty, na kterých by měla univerzita stát. Absolvent má všechny předpoklady stát se pánem tvorstva, bezohlednost a dravost jsou prezentovány jako hlavní cíle vzdělání,” říká o reklamě jedna z porotkyň Lucie Jarkovská, která působí na Katedře sociologie Masarykovy univerzity. Reklama byla nominována patnáct krát.

U odborníků se univerzita o stříbro dělí s reklamou na ODS, kterou zveřejnila Praha 8 na svých facebookových stránkách. Oficiálně se politická strana distancuje od této formy propagace.

Přísněji organizátoři hodnotí reklamu u univerzit a v politice

U odborné poroty se na bronzové příčce umístila reklama na koupelny Sapho. Zachytila nahého mladého muže u toalety s popiskem: Ráno se hodí. Veřejnost na třetí místo umístila reklamu ODS.

Vyhlášení proběhne v pátek v Brně. Vítězové získají pozvánku na seminář o tom, jak dělat reklamu, diplom a studijní materiály. V rámci slavnostní ceremonie bude promítnut dokument o sexismu v reklamě, kde se autor ptá kolemjdoucích, zda jim vadí na billboardu slečna v plavkách. Žen se ptá, zda by na poutáku chtěly být vyfoceny. Výzkum potvrdil, že v České republice je velká tolerance erotických motivů v reklamě.

Porota Sexistického prasátečka je přísnější na sexismus u vysokých škol a politických stran. Dříve se problém objevil i u Strany zelených. Na otázku, proč se tak často objevují reklamy se sexistickým motivem odpověděli organizátoři soutěže z neziskové organizace NESEHNUTÍ tak, že se většinou jedná o požadavek od zadavatele. Někteří chtějí jít s dobou. Dá se ale udělat reklama, která bude sexuálně dráždivá, ale ne sexistická. Podle výzkumů, které se zabývaly online reklamami, většina uživatelů při sexistické reklamě po několika sekundách video vypne.