Výrobci vizitek přiznávají, že konkurence je obrovská.

Výrobci vizitek přiznávají, že konkurence je obrovská. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Doba vizitek po 300 letech končí. Symbol osobního kontaktu je na ústupu

  • 228
Všichni jim rozumí a všichni je chápou. Vizitky fungují už tři sta let. Nepotřebují připojení k internetu ani nabitou baterii v mobilu. Malá papírová kartička nese informace i bez moderních technologií. Pro některé zůstává navštívenka symbolem osobního kontaktu, pro jiné začíná být přežitkem.

Výhodou vizitek je, že jim rozumí lidé z celého světa a že zůstávají jakýmsi symbolem prvního, osobního kontaktu, tvrdí majitel úspěšné britské firmy na výrobu navštívenek Richard Moross.

Když slyší o digitálním věku a mrtvých vizitkách, začne se smát. „Fungují už tři sta let a budou fungovat dál,“ cituje The Telegraph zakladatele společnosti Moo, která je jedním z hlavních poskytovatelů navštívenek v Británii.

Také podle některých českých vizitkářů je předávání navštívenek trvalým rituálem. Jiní jsou skeptičtější a tvrdí, že trend slábnoucího zájmu o navštívenky bude v nadcházejících letech pokračovat kvůli prudkému nárůstu neosobní komunikace.

„Optimismus britského podnikatele může souviset s pozitivním naladěním svých budoucích zákazníků,“ myslí si Martin Pekárek z pražského e-shopu Vizitky 2000, který v posledních letech sleduje výrazný úbytek objednávek na tisk vizitek. Klesající zájem podle něj odstartovala finanční krize v roce 2008. „Tehdy podniky značně ořezaly výdaje včetně těch na tiskoviny. S tím se pak svezly také vizitky,“ říká Pekárek.

Od té doby se zrychlila také komunikace. Přibylo hovorů přes Skype i odeslaných pracovních e-mailů. Lidé se přestali setkávat osobně a dnes stále častěji komunikují přes internet. „S vizitkami je to jako s novinami. Ty také nezmizí úplně, časem se ale stanou raritou pro vybrané jedince,“ glosuje Pekárek. Pokud se podle něj lidé budou nejen v byznysu potkávat, přežijí také klasické, papírové vizitky.

Konkurence je obrovská

Výrobci vizitek přiznávají, že konkurence je obrovská. Do navštívenek se může pustit v podstatě jakékoliv marketingové studio nebo firma s vlastní tiskárnou. Společnosti se proto snaží o co největší specifičnost i kvalitu. Zakládají si třeba na mechanickém, ofsetovém tisku a silnějším papíru. „Je to sice pracnější, ale kvalitnější. Ofsetovým tiskem vzniká větší rozlišení a přesnější jsou pak na papíře také barvy,“ vysvětluje Kateřina Kodrlová z třebíčské firmy Topvizitky.cz. Společnost Vizitky2000 má zase na stránkách online návrháře a sází také na čtrnáctiletou tradici a věrné zákazníky.

Kromě navštívenek se tiskárny obecně specializují i na jiné produkty, zejména pak tiskoviny jako jsou letáky, brožury, katalogy nebo kalendáře. „Ze všech zakázek tvoří vizitky 44 procent,“ řekl iDNES.cz Jan Zábrodský z Tisk-Vizitek.cz, který v předávání navštívenek z ruky do ruky vidí také silný rituál podtrhující osobní rozměr kontaktu.

Klasické vizitky ovšem také reagují na současné trendy. Vizitkáři v posledních letech sledují například zvýšený zájem o karty s QR kódem, který dokáže shromáždit větší množství dat. „QR kód má výhodu v tom, že se přes něj dají informace stáhnout do mobilu,“ vysvětluje Zábrodský z brněnské firmy.

Podle Martina Pekárka z pražského e-shopu Vizitky2000.cz však nejsou QR kódy u zákazníků tak populární, jak se čekalo. „QR kód nevypadá na vizitce moc hezky, takže ho lidé chtějí mít spíš na zadní straně. A oboustranná vizitka pak vyjde zákazníky dráž,“ doplňuje Pekárek.