Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pod Londýn zamíří nové futuristické vlaky metra. Řidiči se bojí o práci

  18:03aktualizováno  18:03
Designérské studio PriestmanGoode zveřejnilo první vizualizace nových vozů londýnského metra. Celkem 250 futuristicky vyhlížejících souprav by mělo koleje nejstaršího systému metra na světě brázdit kolem roku 2025, první se objeví za osm let.

Podle londýnského dopravního podniku budou nové vozy stát 2,5 miliardy liber (87 miliard Kč), celkové investice do systému pak dosáhnou 16 miliard liber (558 miliard korun).

Oproti pražskému metru budou londýnské soupravy plně průchozí a klimatizované. Provoz by měly urychlit výrazně širší dveře a platforma, která ve stanicích „eliminuje“ mezeru mezi dveřmi a nástupištěm. Více místa bude vyhrazeno pro vozíčkáře a kočárky. Jezdit mají na čtyřech centrálních linkách systému. Předpokládá se, že v provozu vydrží 40 let.

Tendr na výrobce souprav by měl být vyhlášen na začátku příštího roku. První nový vlak pak vyjede na linku Piccadilly v roce 2022.

Odbory však už podle BBC stačily vyjádřit své „hluboké znepokojení“ nad tím, že návrh souprav bude umožňovat i jejich jednoduchou přestavbu na automatický provoz bez řidiče.

Tajemník odborového svazu Mick Cash varoval, že jakákoliv snaha o zrušení řidičů je „vražedná, nesmyslná a motivovaná pouze penězi“. „Budeme tomu bránit masivní kampaní,“ uvedl.

Mluvčí dopravního podniku však ujistil, že kvůli automatizaci nepřijde o místo ani jeden řidič. Pokud by se k ní přistoupilo, byla by prý navíc rozfázována.

Fotogalerie

BBC cituje řidiče metra Finna Brennana, podle kterého je navíc na starých trasách automatizace neproveditelná. „Jednokolejná infrastruktura z viktoriánské éry je postavená tak, že se bez řidičů zkrátka neobejde,“ vysvětlil.

Bez řidiče v současnosti jezdí soupravy jen v londýnské oblasti Docklands, tam jde ovšem o nadzemku a trať byla postavena v osmdesátých letech 20. století, takže je relativně moderní.

Ředitel londýnského metra Mike Brown uvedl, že nové vagóny pomohou udržet krok s rostoucím počtem obyvatel města. Zatímco dnes v Londýně žije 8,4 milionu lidí, v roce 2030 by to už mělo být 10 milionů.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.