Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stěhovat, či nestěhovat? Stát opět řeší, co s brněnským nádražím

  10:17aktualizováno  10:17
Nekonečný příběh o tom, kde bude v budoucnu brněnské hlavní nádraží, má další pokračování. Budoucnost moravského uzlu má ve středu řešit vláda, hlavní slovo budou mít ale autoři studie proveditelnosti, kterou stát zadal. Nejlevnější nabídku od německé projekční firmy Správa železniční dopravní cesty odmítla, k vítězství naopak míří stejná firma, co navrhla odsun uzlu.

Ilustrační foto. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Vláda má ve středu rozhodnout o zřízení řídícího výboru, který bude další podobu železničního uzlu řešit. Budoucnost má nastínit hlavně studie proveditelnosti, soutěž na jejího autora vrcholí u SŽDC. Zakázku za více než 16 milionů korun mohla poprvé na české železnici získat německá projekční firma. Do soutěže se přihlásila společnost Helika, dcera velké německé projekční firmy Obermeyer.

Hodnotící komise ji ale nakonec vyloučila, i když nabídla cenu o více než milion nižší než druhá nejlevnější nabídka od sdružení firem Sudop Brno, AF City Plan a Moravia Consult. Důvodem vyloučení je skutečnost, že firma poslala do nabídky výpis z trestního rejstříku členů představenstva, po podání nabídky byl ale jeden člen vyměněn a Helika nezaslala SŽDC nový výpis z rejstříku trestů.

Helika proti vyloučení podala námitku, výsledek je zatím nejasný.

O přestavbě se mluví 15 let

Podle zdrojů obeznámených s problematikou může být důvodem pro vyloučení i obava, že německá firma by ve studii nemusela jako vhodnější doporučit variantu odsunutého nádraží, jejímž autorem je právě společnost Sudop Brno, která se umístila jako druhá v pořadí.

Podle materiálu pro vládu má ministerstvo dopravy zřídit kvůli brněnskému uzlu speciální řídící výbor, v kterém mají být i zástupci Brna a Jihomoravského kraje.

O přestavbě brněnského nádraží se mluví přes patnáct let, stalo se z něj i silné politické téma. Původní verze počítala s odsunem zhruba o 800 metrů dál od stávajícího umístění. I kvůli nejasné budoucnosti nádraží má dnes Brno z velkých měst jednu z nejodpudivějších železničních stanic v zemi.

Hra o slova

Materiál prošel už připomínkovým řízením. I když ještě vůbec není jasné, kde nádraží bude, některé připomínky ukazují, o jak citlivé téma zejména v Brně jde. Například Jihomoravský kraj se ohradil proti jedinému slovu v materiálu: že proti přesunu je značná část veřejnosti. 

„Vzhledem k tomu, že jde o materiál, který má být podkladem pro rozhodování vlády o desítkách miliard by bylo vhodné buď tuto značnou část veřejnosti nějakým způsobem kvantifikovat anebo podobné citace zcela vypustit. Tento tendenční přístup považujeme za naprosto nepřijatelný,“ napsal kraj do připomínek. Ministerstvo dopravy slovo „značné“ vypustilo. Stát doufá, že půjde na přestavbu nádraží či jeho případné stěhování získat evropské dotace. 

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.