Za klamavou obchodní praktiku je podle úředníků obecně považována každá praktika, která uvádí spotřebitele v omyl, včetně klamavé reklamy.
Agresivní obchodní praktika podle mluvčího ministerstva Tomáše Bartovského výrazně narušuje možnost svobodné volby spotřebitelů; například formou obtěžování či donucování.
Součástí návrhu zákona je i změna právních předpisů upravujících reklamu. Díky ní by dozorové orgány mohly pozastavit šíření nepovolené srovnávací reklamy nebo reklamy, která je nekalou obchodní praktikou.
Již loni začala platit novela zákona o regulaci reklamy, která zpřísňuje podmínky pro výprodeje v obchodech. Novela řetězcům ukládá stanovit začátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě obchodníci musejí mít dostatek zboží na skladě, anebo uvádět množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách.
Ministerstvo tuto novelu vypracovalo i kvůli problémům s předloňským novoročním výprodejem v obchodním řetězci Carrefour. Ten lákal zákazníky až na 95procentní slevy, ale některé zlevněné výrobky vůbec neměl na skladě. Dnes jsou již obchodníci při organizování výprodejů opatrnější.
Vláda měla návrh na stole již v červenci
Kabinet měl o novele hlasovat již v červenci. Tehdy ji ale odložil a nařídil ministerstvu, aby ji zjednodušilo. Bartovský řekl, že z přepracované novely byly vypuštěny přílohy, které obsahovaly dlouhý výčet nekalých či agresivních obchodních praktik.
"Zákon již není tak detailní jako původní návrh. Zůstal tam pouze odkaz na směrnici, která tyto praktiky vyjmenovává," uvedl.