Silniční daň se odvádí s určitými výjimkami za všechna vozidla určená k podnikání. Základní sazba například za kamionovou soupravu je 51 tisíc korun za rok. Průměrné stáří nákladních vozidel na českých silnicích je šestnáct let.
Vláda návrh schválila až na třetí pokus. Dvojí odklad si vyžádala Strana zelených, jejíž zástupci chtěli rozšířit seznam vozidel osvobozených od daně.
V původních návrzích byla uvedena pouze vozidla s hybridním, tedy napůl elektrickým pohonem. MF podle Topolánka vyšlo zeleným vstříc a seznam doplnilo o vozy s pohonem na zemní plyn, LPG a etanol.
Zákon má motivovat k nákupu nových aut
"To byl jediný sporný bod, který bránil přijetí zákona již v loňském roce," dodal Topolánek.
Ministerstvo financí chce změnou zvýhodnit majitele nových automobilů a znevýhodnit podnikatele se starými vozy. Ty by měl zákon podle záměru úředníků motivovat k nákupu nových, ekologicky šetrnějších vozidel.
Po novelizaci bude zákon také pružněji reagovat na rychlý vývoj norem Euro a nebude nutné ho měnit při každém jejich zpřísnění.
Nejvyšší sleva bude na vozy staré tři roky
Zatím se nejvyšší, 48procentní úlevě na dani těší majitelé vozů, které splňují normu Euro 3 a vyšší. Menší, čtyřicetiprocentní slevu mají vozy s Euro 2. Obě výhody skončí a stejné slevy budou vázány pouze na datum první registrace automobilu.
Nejvyšší sleva bude na vozy staré tři roky a mladší, o 40 procent méně, než je základní sazba, zaplatí majitelé aut od tří do šesti let stáří.
Naopak vlastníci starších vozů si mají připlatit. Hlouběji do kapsy budou muset sáhnout majitelé vozů vyrobených před rokem 1989. Dosud platili patnáct procent nad základní sazbu, podle nového zákona by to mělo být pětadvacet procent.