Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vláda dá krajům 300 milionů na vlaky, škrtání v řádech bude malé

  14:39aktualizováno  14:39
Vláda nejspíš příští týden odsouhlasí dotaci 300 milionů na regionální vlakovou dopravu. Ministr dopravy původně pro kraje požadoval 800 milionů, nakonec se ale spokojí s nižší částkou. Většinu chybějících peněz by měly nahradit kraje, České dráhy a SŽDC, nehrozí proto razantní škrty v jízdních řádech.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

S kompromisním návrhem souhlasí ministr financí Miroslav Kalousek, který na tiskové konferenci po jednání vlády sdělil, že je kabinet připraven příští týden úpravu přijmout.

"Vláda se shodla, že je to vstřícný krok ze strany krajů a že by to měla přijmout a asi také příští týden přijme," řekl Kalousek. Původní požadavek ministra dopravy byl o 500 milionů vyšší. Většinu této sumy by měly nalézt kraje, České dráhy a Správa železniční dopravní cesty.

Financování by se tak rozdělilo mezi více subjektů. Kraje by mohly ze svých rozpočtů přidat částku kolem 150 milionů Kč, po 150 milionech by ušetřily České dráhy a SŽDC. Tím by se objem železniční dopravy nemusel pro příští rok dramaticky snižovat, uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš. O této možnosti prý ministr už jednal s představiteli krajů.

Spor o Fischerovo memorandum trvá

Kalousek ale zároveň zpochybnil právní závaznost memoranda, které dotace krajům pro provozování regionální železniční dopravy zaručuje. Podle tohoto dokumentu, který se zástupci krajů podepsala předchozí vláda Jana Fischera, mají kraje nárok na roční dotaci ve výši 2,6 miliardy korun. Tuto částku chce ministerstvo financí od příštího roku snížit o 600 milionů.

Na platnosti memoranda trvá zejména Asociace krajů, jejíž předseda a zároveň jihomoravský hejtman Michal Hašek varoval, že se kraje proti snižování dotací hodlají bránit i u soudu. "Pokud vláda přestane trucovat a přijde s konkrétními návrhy řešení namísto silové pozice negace memoranda jako celku, jsme připraveni jednat v zájmu občanů našich krajů a zajištění regionální železniční dopravy," uvedl Hašek. Hejtman chce podle svých slov počkat na "konkrétní oficiální návrh vlády".

Ministerstvu dopravy kromě dotací pro kraje jde rovněž o financování prokazatelné ztráty z provozování rychlíkové dopravy. V rozpočtu mu na tuto dotační činnost chybí zhruba 200 milionů korun.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Letadlo společnosti Qatar Airways 21. srpna poprvé slavnostně přistálo na...
Bezvízový styk s Katarem bude platit dlouhodobě. Země potřebuje turisty

Zrušení vízové povinnosti na cesty do Kataru pro turisty z České republiky bude platit dlouhodobě. Serveru iDNES.cz to v úterý řekl generální ředitel...  celý článek

Žluté Čechy (květen 2008). Pro někoho krásný pohled, pro kritiky pěstování...
Daň je nižší, ale zájem stále mizivý. Řidiči nekupují zelenější paliva

Po roce a půl se vrátila do hry vyšší sleva na biopaliva. Marně – emise musí Česko snížit jinak, aby splnilo cíle Evropské unie. Je možné, že v příštích letech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.