Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vláda nasypala další čtvrt miliardu na lepší dálnici D1

  17:01aktualizováno  17:01
Výstavba nových dálnic a silnic opět zpomalí. I když ministr dopravy Pavel Dobeš získal čtyři miliardy navíc do Státního fondu dopravní infrastruktury, SFDI, peněz na stavbu nových silnic je ale stále méně, než Dobeš požadoval.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: ŘSD

Ve schváleném rozpočtu na rok 2012 jsou ale i některé pozitivní změny, například 1,7 miliardy korun na zahájení modernizace dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou. To je o čtvrt miliardy víc, než se původně plánovalo. Bude možné také začít například se stavbami na D3 Borek - Úsilné a D1 Přerov -Lipník. (viz předchozí článek)

Stavby se rušit nebudou, některé ale zpomalí

Na rozdíl od loňských škrtů se žádná stavba nezastaví. Z rozpočtu SFDI, který v úterý schválila vláda, ale vyplývá zpomalení stavby řady důležitých úseků a oddálení startu výstavby především nových silnic po roce 2014.

Protože navýšení pro rok 2012 je nižší než požadovaných 8,8 miliardy korun, budou zpomaleny stavby silnice I/49 Malenovice- Otrokovice. Déle si na lepší spojení počkají i řidiči ve Slezsku mezi Opavou a Ostravou. Stát také kvůli omezí stavby brněnských tunelů.

Velkým problémem je nedostatek zdrojů na spolufinancování evropských staveb po roce 2013.  Škrty neumožní financovat nové stavby, které z většiny platí Evropská unie.  Stát si na spoluúčast bere hlavně peníze z úvěru od Evropské investiční banky, na projekty od roku 2013 ale nebyl dnešním rozhodnutím vlády další úvěr schválen.

"Negativní dopad to má zejména na stavby, u kterých se počítá s penězi nového operačního programu doprava, ale na které nemáme zajištěné spolufinancování," vysvětlil pověřený šéf SFDI Tomáš Čoček.  

Na seznamu takto omezených staveb je celkem dvacet různých úseků silnic a železnic. Mezi zpomalenými akcemi po roce 2014 je například rychlostní komunikace R35, dostavba D1 mezi Říkovicemi a Lipníkem a stavby na železničních koridorech.  Vláda příští rok počítá s výdaji na dopravní stavby ve výši 66 miliard korun, což je o 5 miliard korun více než letos. 

Vláda příští rok počítá s výdaji na dopravní stavby ve výši 41 miliard korun, což je o dvacet miliard méně než letos. Škrty navíc neumožní financovat všechny stavby, které z většiny platí Evropská unie. Stát si na spoluúčast bere hlavně peníze z úvěru od Evropské investiční banky, na projekty od roku 2014 ale není další úvěr dosud schválen.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.