(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: ŘSD

Vláda nasypala další čtvrt miliardu na lepší dálnici D1

  • 88
Výstavba nových dálnic a silnic opět zpomalí. I když ministr dopravy Pavel Dobeš získal čtyři miliardy navíc do Státního fondu dopravní infrastruktury, SFDI, peněz na stavbu nových silnic je ale stále méně, než Dobeš požadoval.

Ve schváleném rozpočtu na rok 2012 jsou ale i některé pozitivní změny, například 1,7 miliardy korun na zahájení modernizace dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou. To je o čtvrt miliardy víc, než se původně plánovalo. Bude možné také začít například se stavbami na D3 Borek - Úsilné a D1 Přerov -Lipník. (viz předchozí článek)

Stavby se rušit nebudou, některé ale zpomalí

Na rozdíl od loňských škrtů se žádná stavba nezastaví. Z rozpočtu SFDI, který v úterý schválila vláda, ale vyplývá zpomalení stavby řady důležitých úseků a oddálení startu výstavby především nových silnic po roce 2014.

Protože navýšení pro rok 2012 je nižší než požadovaných 8,8 miliardy korun, budou zpomaleny stavby silnice I/49 Malenovice- Otrokovice. Déle si na lepší spojení počkají i řidiči ve Slezsku mezi Opavou a Ostravou. Stát také kvůli omezí stavby brněnských tunelů.

Velkým problémem je nedostatek zdrojů na spolufinancování evropských staveb po roce 2013.  Škrty neumožní financovat nové stavby, které z většiny platí Evropská unie.  Stát si na spoluúčast bere hlavně peníze z úvěru od Evropské investiční banky, na projekty od roku 2013 ale nebyl dnešním rozhodnutím vlády další úvěr schválen.

"Negativní dopad to má zejména na stavby, u kterých se počítá s penězi nového operačního programu doprava, ale na které nemáme zajištěné spolufinancování," vysvětlil pověřený šéf SFDI Tomáš Čoček.  

Na seznamu takto omezených staveb je celkem dvacet různých úseků silnic a železnic. Mezi zpomalenými akcemi po roce 2014 je například rychlostní komunikace R35, dostavba D1 mezi Říkovicemi a Lipníkem a stavby na železničních koridorech.  Vláda příští rok počítá s výdaji na dopravní stavby ve výši 66 miliard korun, což je o 5 miliard korun více než letos. 

Vláda příští rok počítá s výdaji na dopravní stavby ve výši 41 miliard korun, což je o dvacet miliard méně než letos. Škrty navíc neumožní financovat všechny stavby, které z většiny platí Evropská unie. Stát si na spoluúčast bere hlavně peníze z úvěru od Evropské investiční banky, na projekty od roku 2014 ale není další úvěr dosud schválen.