Státní podnik se na akciovou společnost přemění ve dvou krocích. Ještě na podzim vznikne malá a.s. se základním jměním dva miliony korun, jejímž stoprocentním vlastníkem bude stát.
Vedle ní ale bude stále existovat i státní podnik Letiště Praha. Od prosince se jeho majetek postupně vyvede do akciové společnosti, jejíž základní jmění se navýší, a státní podnik jako prázdná skořápka zřejmě zanikne.
O způsobu zpeněžení letiště ještě není rozhodnuto. Uvažuje se o dlouhodobém pronájmu i o prodeji. Podle posledních informací z ministerstva dopravy je pravděpodobnější prodej. Ministerstvo dopravy chce do března vypracovat analýzy, na základě kterých se rozhodne, jak velkého podílu se stát zbaví.
Privatizace má přinést až 100 miliard
Podle některých odhadů by mohla privatizace letiště vynést až 100 miliard korun. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač odhaduje, že by to mohlo být zhruba 70 miliard. (více zde) Celý výnos poputuje do fondu dopravy.
Letiště Praha je s loňským miliardovým čistým ziskem jedním z nejúspěšnějších podniků, které dosud patří státu. Zároveň je to největší vzdušný přístav v nových členských zemích Evropské unie. Loni jím prošlo rekordních 11,5 milionu cestujících. Do Ruzyně nyní létá 51 aerolinií, které zajišťují spojení do 120 měst po celém světě. Ruzyňské letiště zaměstnává přes dva tisíce lidí.
ČSA je ve srovnání s letištěm Popelkou
Jiná situace je u další státní firmy z oboru letectví, Českých aerolinií. Ty sice jsou již akciovou společností, v uplynulých letech se však propadly do hluboké ztráty a nyní procházejí ozdravnou kúrou. První náměstek ministra financí Ivan Fuksa je tak do seznamu bohatých nevěst na první místa nezařadil. - více zde
Firma by měla být plně stabilizována koncem roku 2008, kdy vláda rozhodne o způsobu jejího prodeje.