Investor kromě nových úseků dostane za úkol údržbu a opravy dálnice mezi Novou Hospodou a Veselím nad Lužnicí, kterou postaví stát.
První dopravní projekt PPP na dálnici D47 s izraelskou firmou Housing & Construction se nezdařil. Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Římana se ale tato situace nebude opakovat. "Chtěl bych zdůraznit, že se jedná o naprosto odlišný proces zadání a hledání koncesionáře," řekl Říman.
Kontrakt s investorem bude uzavřen na 30 let, celá jihočeská část dálnice až k rakouským hranicím má být hotova v roce 2014. Stát začne splácet náklady za jednotlivé úseky vždy po jejich dokončení. Celkové náklady budou dle výpočtu ministerstva dopravy 40,4 miliardy korun, což je zhruba o dvě miliardy méně, než kolik by zaplatil stát v případě klasického financování.
Co je PPP projekt?PPP je obecně užívanou zkratkou pro Partnerství veřejného a soukromého sektoru, převzatou z anglického termínu Public Private Partnerships. PPP je obecný pojem pro spolupráci veřejného a soukromého sektoru vzniklou za účelem využití zdrojů a schopností soukromého sektoru při zajištění veřejné infrastruktury nebo veřejných služeb. Jednotlivé varianty PPP by měly zvyšovat kvalitu i efektivnost veřejných služeb včetně výkonu státní správy a urychlovat realizaci významných infrastrukturních projektů s pozitivním dopadem na rozvoj ekonomiky. Typickými příklady realizace formou PPP jsou projekty v oborech, jako je dopravní infrastruktura, administrativní a ubytovací kapacity (úřady, soudy, ubytovny, věznice), zdravotnictví (nemocnice), školství (univerzitní komplexy, studentské koleje, školy), obrana apod. |
Dálnice D3 má být prubířským kamenem partnerství veřejného a soukromého sektoru při výstavbě dálnic. Konkrétní smlouvu s investorem - a s finančními závazky státu vůči němu - musí odsouhlasit znovu vláda a parlament.
Pokud se systém PPP osvědčí, uvažuje se o jeho využití i na dalších dopravních stavbách. V první řadě jde o rychlostní silnici R35, která má spojit Mohelnici s Libercem a odlehčit dálnici D1, nebo o rychlodráhu z letiště Ruzyně do centra Prahy.
O dálnici v trase dnešní D3 se uvažovalo již v roce 1939, v roce 1963, kdy vznikla základní síť dálnic bývalého Československa D3 ovšem chyběla a byla přidána až v roce 1987. První část budoucí D3 byla v roce 1991 otevřena v podobě obchvatu města Tábor.
V roce 2004 a 2005 na ní severně navázala část po Chotoviny a v prosinci 2007 další část po Mezno. D3 tak měří pouze 15 km, ale původní obchvat Tábora (3,5 km) není jako dálnice zatím označen.