"Vláda vybírala ze dvou variant. První uváděla všechny možné výjimky, kterými by se ale zákon vlastně zrušil. Dnešním jednáním prošel náš návrh," uvedl iDNES.cz předseda Strany zelených a ministr životního prostředí Martin Bursík. Pro tuto variantu hlasovali všichni ministři.
Dá se ale říci, že Bursíkův plán byl "ušitý horkou jehlou". Před zasedáním vlády totiž o tomto návrhu nikdo nehovořil. Dokonce i po skončení jednání nejmenovaný zdroj z vlády uvedl, že byl schválen plán ministra dopravy Aleše Řebíčka.
Vláda se prý dohodla, že tento návrh oficiálně schválí, ale pověřila Řebíčka, aby o konečné podobě ještě jednal s představiteli EU. Jde zejména o body popisující výjimky. Teprve takto upravený návrh dostanou na stůl poslanci.
Výjimky budou zpoplatněny
Bursíkův návrh počítá s tím, že výjimky uděluje krajský úřad, popřípadě ministerstvo dopravy. Tyto výjimky by měly být zpoplatněny, a to částkou 700 korun až 90 tisíc korun podle jejich typu.
Další výjimky budou stanoveny zákonem, nebude jich však tolik, jako navrhovalo ministerstvo dopravy. "Půjde například o zemědělskou sezonní přepravu či zboží podléhající rychlé zkáze. Toto zboží však musí zabírat alespoň dvě třetiny prostoru," uvedl Bursík.
Odpadá například možnost, že kamiony budou moci vjet na silnici, pokud povezou náklad pro zajištění nepřetržité výroby. O jaký náklad se jedná, však výjimka nedefinuje.
Novinkou vládního návrhu je také rozšíření zákazu z dálnic a silnic 1. třídy na všechny komunikace. Chce tak zamezit případnému objíždění "zakázaných" tras po silnicích nižších tříd.
Jde o politický handl
Tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Martin Špryňar označuje jednání o zákazu jízd kamionů za politický handl, jehož důvodem je podržet šéfa zelených Martina Bursíka. "Páteční zákaz jízd kamionů je nesmysl a v praxi nejde realizovat. Výhrady k tomu má i Evropská komise," uvedl Špryňar.
Se zákazem nesouhlasí také Hospodářská komora ČR. "Toto nařízení se bezprostředně negativně dotkne firem zabývajících se nákladní dopravou nebo těch, které jsou na jejím fungování závislé. Opatření se negativně projeví v konkurenceschopnosti těchto firem," uvedl prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.
"Vláda by se místo omezení jízd kamionů měla spíše věnovat stavu českých silnic, zejména situaci na D1, která je dnes naprosto katastrofální, dálnice je téměř neprůjezdná," dodává Kužel.
Návrh nyní čeká na projednání v Poslanecké sněmovně. Zde by se měl setkat s konkurenčním návrhem poslankyně Strany zelených Věry Jakubkové. Ten počítá s pátečním zákazem pouze přes prázdniny, po zbytek roku chce kamionům v pátek odpoledne zvýšit mýtné. - čtěte Páteční jízdy kamionů omezíme vyšším mýtným, navrhuje zelená poslankyně
ZÁKAZ JÍZDY KAMIONŮ V OKOLNÍCH STÁTECH | ||
Stát | Letní prázdniny | Mimo letní prázdniny |
Polsko |
Pátek 18:00-20:00 |
Neděle 8:00-22:00 |
Rakousko | Pá 22:00 - So 5:00* So 15:00 - Ne 22:00 |
Pá 22:00 - So 5:00* |
Německo | So 7:00-22:00 Ne 00:00-22:00 |
Ne 00:00-22:00 |
Slovensko | So 7:00-20:00 Ne 00:00-22:00 |
Ne 00:00-22:00 |
* Neplatí pro vozidla splňující hlukové limity, což jsou všechna vyrobená po roce 1996. ZDROJ: ČTK |