Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vláda dala zelenou rychlotratím. V plánu zůstaly i úseky jen na 200 km/h

  17:30aktualizováno  17:30
Vláda schválila na svém pondělním zasedání materiál ministerstva dopravy pro výstavbu vysokorychlostních tratí. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) současně vypsala další soutěže na studie, které mají ukázat, zda se u nás vyplatí, nebo ne.

Ilustrační foto | foto: SNCF

Materiál ministerstva dopravy není stále veřejně dostupný, je umístěný jen na portálu eKlep, do ke kterém se veřejnost nemůže dostat. K dispozici je jen původní návrh, který pod vysokorychlostními tratěmi rozumí i některé úseky maximálně s dvousetkilometrovou rychlostí, počítá s investicemi za 650 miliard.

Základní strategický dokument nakonec vláda schválila v podobě, jakou ji předložilo ministerstvo dopravy a které nerespektuje usnesení poslanců z dubna.

S rychlotratěmi Česku poradí britský odborník. Výhoda, že je nemáte, říká

Důvodem sporu byl především úsek Brno - Přerov, kde ministerstvo navrhovalo jen dvousetkilometrovou rychlost, i když poslanci v dubnu odhlasovali usnesení, že se rychlotratě musí projektovat nejméně na rychlost 300 kilometrů za hodinu. Dvoustovku na této trati navrhla studie, která ale nepočítala s rychlovlaky mezi Prahou a Ostravou, které by tento úsek využily.

Poslanec Martin Kolovratník (ANO) se pokusil ještě prosadit usnesení, které by umožnilo nejprve opravit na vyšší rychlost trať z Brna do Přerova, ale současně nezavřít dveře před stavbou rychlejší trati. Jeho verze ale neprošla.

SŽDC pokročila i se soutěžemi na přípravu nových tratí. Minulý týden vypsala za 58 milionů soutěž na studii proveditelnosti pro úsek Praha - Brno - Břeclav. Studii proveditelnosti už zpracovávají pro vysokorychlostní napojení Prahy a Drážďan, která by měla být první tratí pro rychlovlaky v Česku.

Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert

„Německý ministr dopravy mně slíbil, že v nejbližší době pošle dopis s informací o tom, kdy by se v německém plánu výstavby dopravní infrastruktury mohla tato trať přesunout z potenciálních potřeb do naléhavých. To by umožnilo na německé straně připravit a stavět trať rychleji,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Na SŽDC současně začíná vznikat specializovaný tým pro přípravu vysokorychlostních tratí.

Strategický dokument ale zdaleka neznamená, že se začne brzy stavět. Zrychlení má přinést například zákon o liniových stavbách, ministr dopravy Dan Ťok ale už přiznal, že ho stávající vláda nestihne projednat.

Francie je mnohem dál, otevřela dalších 300km tratí:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stevardka Českých drah
Vlakušky se Českým drahám prodraží, budou stát o polovinu více

České dráhy zaplatí v příštích letech o padesát procent více za služby vlakového doprovodu ve vybraných dálkových vlacích. Vlakušky, jak se externímu personálu...  celý článek

Nakládání kontejneru na vlak.
Z Prahy vyrazil do Číny první přímý vlak. Do cíle pojede 16 dní

Poprvé v historii spojí Česko a Čínu přímý vlak. Z terminálu společnosti Metrans v Praze-Uhříněvsi vyjela souprava s kontejnery do cílové stanice v čínském...  celý článek

České dráhy nasadily nové modernizované vozy na trasu z Prahy do Hamburku.
Koupil jízdenku na vlak, který nejel. České dráhy měly chybu v systému

České dráhy omylem prodaly cestujícímu jízdenku na neexistující vlak. Tomáš Poláček na nákup jízdenky na „nejedoucí“ vlak upozornil přes Facebook, kde napsal,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.