Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda plánuje rozšíření silniční daně. Nově by platili všichni majitelé aut

  1:16aktualizováno  1:16
Stát vážně zvažuje, že uvalí silniční daň na všechny majitele osobních aut v České republice. Počítá s tím Národní akční plán čisté mobility, který schválila vláda. Návrh však není definitivní, příští rok musí ministerstvo dopravy provést analýzu, zda se daň vyplatí zavést.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Až dosud silniční daň platily pouze firmy za svá auta, ročně odevzdají státu přes pět miliard korun. Zpoplatnění ostatních aut navrhlo Sdružení automobilového průmyslu, výše poplatku by se měla lišit podle velikosti auta a toho, jak znečišťuje ovzduší.

Státu vynáší mýto nejvíce v Brně

MAPA výběru mýta

Inoxive ve své zprávě srovnával, kolik peněz se vybere na mýtném na jednotlivých úsecích dálnic.

Od necelých 300 tisíc korun za rok až po 17,2 milionů korun vybere stát od dopravců na každém kilometru v síti dálnic a silnic zpoplatněných mýtem. více

V průměru by mělo jít zhruba o tisícikorunu ročně. Návrh se však už teď nelíbí některým úřadům, například ministerstvu financí. Stejný materiál současně počítá i s tučnými dotacemi na nákup nových, ekologických aut. Jako první o možné nové dani informovala Česká televize.

S návrhem přišlo Sdružení automobilového průmyslu, v němž jsou zastoupeny tuzemské automobilky a výrobci komponentů. „Je to věc, která funguje i v jiných zemích,“ argumentuje ředitel sdružení Antonín Šípek.

Automobilky státu navrhly, aby se platila silniční daň podle velikosti motoru či emisí. Podobný systém má například Německo. „V průměru by to bylo kolem tisícikoruny na auto,“ dodává Šípek. Podle něj by stálo za úvahu, aby řidiči platili nakonec jednu daň, tedy například i včetně dálniční známky.

Zda se daň zavede, bude záležet na tom, jak vyjde analýza, kterou má příští rok zpracovat ministerstvo dopravy. Úřady proto zatím k možnosti mluví rezervovaně a odvolávají se na analýzu, která ještě není zadaná. Každopádně tak půjde o úkol až pro příští vládu.

Jezdíte ekologicky? Dostanete slevu

Stát má dosud ze silniční daně kolem 5,5 miliardy korun ročně, zavedení daně i pro fyzické osoby by mělo přinést do státní kasy další čtyři až pět miliard. Její výběr nicméně zatím není příliš efektivní, protože je administrativně náročný.

„Jedná se o běžný ekonomický nástroj, který je v řadě zemí používán jako prvek napomáhající systémovému snížení exhalací u provozovaných vozidel. Zdanění podle emisí oxidu uhličitého je využíváno ve více než patnácti státech Evropské unie,“ uvádí akční plán ohledně silniční daně pro fyzické osoby.

Ministerstvo financí se nicméně k rozšíření silniční daně na všechny osobní automobily staví velmi rezervovaně. Prioritou je dle něj efektivní výběr stávajících daní a minimalizace daňových úniků a podvodů.

Proti je i opoziční ODS. „Chceme rušit takové daně, na kterých stát moc nevybere, ale jsou často spojeny s náročnou administrativou a občany zbytečně obtěžují. Silniční daň je jedna z nich. Provoz auta je navíc již zdaněn spotřební daní, dálniční známkou, mýtem atd. Není tedy důvod chtít další poplatky,“ uvedl předseda strany Petr Fiala.

Počítá se s úlevami pro ekologická auta

Nejde o jediný návrh nové daně či poplatku, který se objevil v rozsáhlém materiálu. MF DNES už dříve informovala o jednorázové platbě při registraci nového vozu, u níž by částka byla rovněž vypočítána podle autem produkovaných emisí. Z výtěžku by se měly financovat dotace na nákup nových ekologických vozů.

Zrušte známky a kasírujte všechny řidiče od kilometru, radí vládě odborníci

V Česku je nákup nových aut zatím zatížen prakticky jen daní z přidané hodnoty. I proto vychází pořizovací cena nových aut v tuzemsku často výrazně levněji než například v Nizozemsku. Cena nové Škody Fabia ve srovnatelné výbavě se v Česku a Nizozemsku liší o 190 tisíc korun. I tak jsou motoristé celkově velkým přispěvatelem do státní kasy, zejména prostřednictvím spotřební daně z nafty a benzinu.

Série desítek opatření, které mají zlepšit vozový park v České republice, počítají s úlevami hlavně pro auta na ekologický pohon, jako jsou elektromobily nebo automobily poháněné stlačeným zemním plynem (CNG). Pro ně navrhuje stát mimo jiné možnost bezplatného vjezdu do center měst či osvobození od dálniční známky.

Největší dotace zvažuje stát pro nákup nových elektromobilů, kde počítá až s 200 tisíci korunami příspěvku. U aut na plyn by to mělo být kolem 40 tisíc.

Stát by podle národního plánu čisté mobility chtěl do roku 2030 zvýšit počet aut na elektřinu či s hybridním pohonem na necelých sto tisíc, aut na plyn by v té době mělo v Česku jezdit kolem čtvrt milionu.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.