Z Prahy vyrazil do Číny první přímý vlak. Do cíle pojede 16 dní

  • 15
Poprvé v historii spojí Česko a Čínu přímý vlak. Z terminálu společnosti Metrans v Praze-Uhříněvsi vyjela souprava s kontejnery do cílové stanice v čínském městě Yiwu, kam by měla dorazit za 16 dní. Praha je šestnáctým evropským městem, které bude mít přímé spojení s Čínou po železnici.

V budoucnu by měl pravidelně spojovat českou metropoli s městem Yiwu ve východočínské provincii Zhejiang. Ve vlaku je zboží zhruba za pět milionů dolarů. Kontejnery obsahují český křišťál, automobilové součástky, pivo a další tradiční výrobky z České republiky i dalších evropských zemí. Uvedli to organizátoři vlaku pod názvem YXE CR Express.

Vlak složený ze 40 vagonů pojme podle generálního ředitele přepravní firmy Metrans Petera Kisse celkem 80 čtyřicetistopých kontejnerů. Cestu přes Polsko, Bělorusko, Rusko a Kazachstán urazí, i s dvěma překládkami kvůli jinému rozchodu kolejí v Rusku, za 16 dní.

„Zatím je to první jízda, uvidíme, jaký bude zájem dál,“ řekl už dříve Michael Wei Li ze společnosti YXE – Yiwu Timex Industrial Investment.

Podobné přímé železniční spoje do Číny jezdí z Evropy od roku 2013 a celkem jich bylo vypraveno přes 200. Směrem do Evropy jezdí každý týden a opačným směrem každých 14 dní. Praha se nyní stala 16 evropským městem, které má přímé spojení s Čínou.

Vlaky mezi Čínou a Evropou dosud využívají dvě různé trasy: jižní část transsibiřské magistrály do severní Číny nebo přes západní Čínu a Kazachstán. Podle společnosti DB Schenker vlaky z Číny dovážejí hlavně díly pro automobilový průmysl a zboží s krátkým termínem dodání. Železniční doprava totiž zkracuje přepravu zboží mezi Evropou a Čínou proti lodní zhruba o polovinu.

„Často se jedná o citlivé zboží, na železnici jsou totiž otřesy mnohem menší v porovnání s námořní přepravou. Otřesy v kontejnerech jsme schopni sledovat pomocí čidel v rámci námi vyvinutého zařízení SmartBox,“ vyzdvihuje další přednost manažer železničních přeprav Ondřej Jašek.

, ,