Levné lety nelze plánovat
Zejména díky mimořádným zvýhodněným akcím se i mezi studenty stalo populární cestování letadlem. Podmínkou pro prodej levné letenky je mezinárodní studentská karta ISIC nebo učitelská ITIC, v některých kancelářích stačí věk do dvaceti šesti let. I když je třeba k ceně za dopravu připočítat ještě letištní poplatky, ani poté nepřevýší letenka cenu železniční jízdenky. Kdo chce cestu plánovat dlouho dopředu a nemůže nebo nechce spoléhat na zvýhodněné nabídky, případně na volná místa v charterových letech, zaplatí za letenku mnohem více, běžně i dvojnásobek zvýhodněných. I při plném tarifu však lze docílit dalších slev za pevně stanovené datum návratu nebo pobytem přes víkend.
Do Moskvy nejlevněji vlakem
Při jízdě na Slovensko nebo ještě dál na východ je volba dopravního prostředku jasná. Cenově i z hlediska bezpečnosti a pohodlí vychází ze srovnání, s výjimkou drahého letadla, nejlépe vlak. Typickým příkladem výhodnosti železnice je Moskva vzhledem ke vzdálenosti přesahující dva tisíce kilometrů by člověk očekával, že za zpáteční jízdenku zaplatí kolem deseti tisíc korun. Realita je však příjemnější, neboť modrá armáda překvapuje čtyřtisícovou cenou zpáteční jízdenky.
Předplatní jízdenky jsou nejvýhodnější
Volbou pro ty, kdo nechtějí nebo nemohou jet do zahraničí osobním automobilem, je nejvýhodnější zakoupení několikadenní, týdenní nebo měsíční síťové jízdenky. Nejdále jsou v rozvíjení těchto jízdenek železnice. Mezi nejpoužívanější patří jízdenky Euro Domino, Inter Rail a BIJ, nabídka je ovšem podstatně širší. Euro Domino umožňuje ve zvolených třech až osmi dnech v rámci jednoho měsíce cestovat libovolně často po železnicích zvoleného státu. Výhodnost této nabídky vynikne například při srovnání ceny jízdného druhou třídou do Dortmundu.
Cena zpátečního lístku 8040 je o bez mála dva a půl tisíce dražší než než čtyřdenní Domino. Jeho možnosti za 5602 jsou však nepoměrně vyšší. Neboť na tuto jízdenku lze jet do Dortmundu a zpět během jednoho měsíce dvakrát. Obdobnou nabídkou je i Inter Rail. Na rozdíl od předešlého lístku je ho možné uplatnit při jízdě na železnicích několika států najednou. Mezi autobusovými společnostmi neexistuje tak úzká spolupráce jako v železniční dopravě.
I autobusem lze na jednu jízdenku za rozumnou cenu projet prakticky celou Evropu - Eurolines pass zaručuje neomezené cestování mezi třiceti městy od Dublinu a Madridu po V aršavu a Budapešť. Jízdenky jsou platné třicet nebo šedesát dní od data uskutečnění první cesty. Měsíční neomezená jízdenka přijde na 10 900 korun, ale mladí a staří za ni zaplatí jen 9700 korun, mimo hlavní sezonu dokonce ještě přibližně o dva tisíce korun méně. Kdo má více peněz než času, může využít i nabídky poznávat Evropu letecky. Kombinace letenek pro návštěvu tří vybraných evropských měst lze koupit i za cenu okolo deseti tisíc korun. Atraktivní je i nabídka ČSA. Za cenu jedné lze totiž v létě dostat letenky dvě.
Srovnání nákladů na cestu do různých měst a zpět (Kč)
Město Auto Autobus Vlak Letadlo
Amsterodam 4350 3000 8772 7490
Atény 9000 5000 11 050 9490
Berlín 1500 2160 2850 5990
Bratislava 1200 450 512 3490
Brusel 4000 2980 9076 7490
Budapešť 2000 1520 2154 5490
Bukurešť 5000 nejezdí 7354 6490
Curych 4050 2450 6644 7490
Londýn 13 500 3400 15 321 7490
Moskva 10 000 5200 4080 9490
Paříž 4800 3550 9738 8490
Řím 9500 3870 6602 8490
Stockholm 17 950 5150 12 768 8990
Varšava 3700 1440 1270 5490
Vídeň 1800 880 1400 7490
Záhřeb 2800 1950 3720 5490
Poznámka: Cena u automobilové dopravy je vypočítána pro průměrnou spotřebu 7,5 l/100 km, při ceně 29 Kč za litr v západní Evropě a 24 Kč za litr v zemích středo- a východoevropských. U skandinávských zemí a Anglie je započítána i cena za trajekt. Jízdy do Švýcarska, Rakouska a na Slovensko zohledňují i cenu dálniční nálepky. Ceny letenek jsou bez letištních poplatků (300-1500 Kč). Vlakové jízdné je za 2. třídu bez příplatku.
Pramen: archiv a výpočty autora