Vlak z Prahy se řítil s otevřenými dveřmi. Výrobce chybu odmítá

  5:01
Mezinárodní vlak Českých drah jel na Boží hod z Prahy do Břeclavi s porouchanými a pootevřenými dveřmi rychlostí 150 kilometrů v hodině. Poruchu na mobilní telefon natočil jeden z cestujících. Škoda Transportation, která vlak modernizovala, ale odmítá, že by šlo o chybu na její straně.

Když letos v létě vypadla z rychlíku na Olomoucku tříletá holčička (o případu jsme psali zde), České dráhy se dušovaly, že problém s jízdou s otevřenými dveřmi se týká pouze starých vozů, které postupně mizí z provozu.

Jenže po české železnici jezdí i nově modernizované vozy na mezistátních expresech, které mají během jízdy v rychlosti 150 kilometrů za hodinu otevřené dveře. Jde o vozy řady Bdpee, které za více než miliardu korun modernizovala šumperská společnost Pars nova patřící do skupiny Škoda Transportation.

Na problém upozornil redakci iDNES.cz jeden z cestujících, který jel 25. prosince mezinárodním vlakem EuroCity z Prahy do Budapešti. Natočil i na video, jak jsou dveře prvního vagónu za jízdy otevřené. Vůz byl přitom jen několik týdnů po revizi a rozsáhlou modernizací prošel v minulém roce.

„Dveře se otevřely za jízdy. Ještě, než přišel průvodčí zkontrolovat doklady. Zavřít je nešlo. Když k nim došel, tak je alespoň střežil,“ popsal svoji zkušenost cestující, jehož jméno redakce iDNES.cz zná.

Na videu je z informačního panelu ve vagónu vidět, že vlak v momentě natáčení jede rychlostí 150 kilometrů v hodině. Tento spoj běžně jezdí ještě o deset kilometrů rychleji, v této rychlosti ho ale cestující nenatočil.

Podle autora videa se průvodčí snažil situaci řešit obvoláváním stanic po cestě, kde by mohl přijít k vozu vozmistr. Dveře šly uzavřít mechanicky, ale hned poté se tlakem opět otevřely. Když cestující v Brně vystoupil, zjistil, že souprava s otevřenými dveřmi pokračovala dál do Břeclavi.

Škoda Transportation: Naše chyba to není

České dráhy tvrdí, že situaci vyřešily právě v následující stanici. „Četa zajistila přestup osob do jiné části soupravy, vůz zcela uzavřela pro cestující tak, aby se k dveřím žádná osoba nedostala a vůz byl následně ze soupravy vyřazen ve stanici Břeclav. Tímto postupem byla zajištěna jak úplná bezpečnost cestujících, tak zároveň minimalizováno zdržení vlaku s negativním dopadem na cestující,“ popsal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Proč dveře nefungovaly jak mají? Škoda Transportation odmítá, že by šlo o jejich závadu. Podle mluvčího Michala Tobrmana firma od září 2015, kdy se začaly předávat první vozy z této série, neměla jedinou reklamaci. „Naopak lze říci, že nástupní předsuvné dveře u tohoto projektu jsou velice spolehlivé. Jedná se o pneumatické dveře, kde je dveřní křídlo je pod neustálým tlakem,“ tvrdí Tobrman.

Podle něj mohlo dojít ke stavu zachyceném čtenářem jen v případě, že byly dveře uvedeny do stavu nouzového režimu. „Tento stav lze ovšem navodit jedině odblokováním bezpečnostních prvků. K tomu je nutné použití čtyřhranu a znalost postupu,“ dodal.

Podobně mluví i České dráhy, které incident dál vyšetřují a zkoumají příčinu. „Vše nasvědčuje tomu, že k pootevření dveří došlo v důsledku manipulace se systémem nouzového otevření / odblokování dveří, kterým musí být vybaveny pro možnost nouzového úniku v mimořádných případech,“ dodal Štáhlavský. Firma příslušný vůz podrobila zevrubné prohlídce a diagnostice systému, žádnou závadu nezjistila. „Podle prohlídky vozu, porovnání záznamů o závadách a jejich odstranění a provedené diagnostice je tak nejpravděpodobnější příčinou zaznamené události manipulace se systémem nouzového odblokování a otevření dveří. Nicméně pro absolutní vyloučení jakýchkoliv bezpečnostních risik zůstane vůz v nadcházejícím období pod zostřeným dohledem,“ dodal Štáhlavský.

Nejde o první problém, který mají České dráhy s vozy po modernizaci v šumperské firmě. Například na trasu z Prahy do Berlína a Hamburku musí kvůli častým závadám jezdit ve vlaku i opraváři.

„Setkáváme se s některými poruchami, které nemají vliv na bezpečnost provozu, ale snižují komfort pro naše zákazníky. Mohou to být například poruchy informačního systému systému nebo klimatizace či dveří. Na spojích do Německa jezdí technici z pražského depa ČD, kteří vady rovnou průběžně opravují,“ říká mluvčí drah Radek Joklík.

U Pars nova reklamují České dráhy i modernizaci starých patrových vozů Bmto, které jezdí v okolí Prahy. Pár týdnů po dodání začaly praskat například některé části interiéru nebo se začaly odlepovat obklady.

Problémy s dveřmi mají i vlaky v zahraničí, například letos v září upadly ruskému lůžkovému vagónu z produkce společnosti Siemens dveře do sousední koleje v tunelu u Vídně, kvůli tomu byla trať uzavřená na 11 hodin.

Inspekce řeší nefunkční dveře často

Podle Martina Nováka z Drážního úřadu se úřad otevřenými dveřmi za jízdy může zabývat až po oficiálním podnětu. „Vždy vyzveme příslušného dopravce k podání vysvětlení. Následně situaci vyhodnocujeme. Je-li pracovník přímo na místě, vyhodnotí situaci a dle zákonných opatření může konat,“ řekl Novák. Inspektoři by tak mohli například vůz nechat odstavit.

Nejde přitom o jediný případ, kdy vlak jede s otevřenými dveřmi. Například Drážní inspekce letos narazila při kontrolách na tři případy problémů s dveřmi.

„Šlo o případy, kdy nebyly dveře úplně dovřené nebo bylo zjištěno nefunkční blokovací zařízení u prvních dvou vozů ve směru jízdy vlaku. Cestující nejenže nebyli informování o nefunkčním blokovacím zařízení, ale naopak byli uvádění v omyl nálepkou, že dveře jsou za jízdy blokovány,“ řekl generální inspektor Jan Kučera.

Autor:
  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...