Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vlak z Prahy se řítil s otevřenými dveřmi. Výrobce chybu odmítá

  5:01aktualizováno  5:01
Mezinárodní vlak Českých drah jel na Boží hod z Prahy do Břeclavi s porouchanými a pootevřenými dveřmi rychlostí 150 kilometrů v hodině. Poruchu na mobilní telefon natočil jeden z cestujících. Škoda Transportation, která vlak modernizovala, ale odmítá, že by šlo o chybu na její straně.

Když letos v létě vypadla z rychlíku na Olomoucku tříletá holčička (o případu jsme psali zde), České dráhy se dušovaly, že problém s jízdou s otevřenými dveřmi se týká pouze starých vozů, které postupně mizí z provozu.

Jenže po české železnici jezdí i nově modernizované vozy na mezistátních expresech, které mají během jízdy v rychlosti 150 kilometrů za hodinu otevřené dveře. Jde o vozy řady Bdpee, které za více než miliardu korun modernizovala šumperská společnost Pars nova patřící do skupiny Škoda Transportation.

Na problém upozornil redakci iDNES.cz jeden z cestujících, který jel 25. prosince mezinárodním vlakem EuroCity z Prahy do Budapešti. Natočil i na video, jak jsou dveře prvního vagónu za jízdy otevřené. Vůz byl přitom jen několik týdnů po revizi a rozsáhlou modernizací prošel v minulém roce.

„Dveře se otevřely za jízdy. Ještě, než přišel průvodčí zkontrolovat doklady. Zavřít je nešlo. Když k nim došel, tak je alespoň střežil,“ popsal svoji zkušenost cestující, jehož jméno redakce iDNES.cz zná.

Na videu je z informačního panelu ve vagónu vidět, že vlak v momentě natáčení jede rychlostí 150 kilometrů v hodině. Tento spoj běžně jezdí ještě o deset kilometrů rychleji, v této rychlosti ho ale cestující nenatočil.

Podle autora videa se průvodčí snažil situaci řešit obvoláváním stanic po cestě, kde by mohl přijít k vozu vozmistr. Dveře šly uzavřít mechanicky, ale hned poté se tlakem opět otevřely. Když cestující v Brně vystoupil, zjistil, že souprava s otevřenými dveřmi pokračovala dál do Břeclavi.

Škoda Transportation: Naše chyba to není

České dráhy tvrdí, že situaci vyřešily právě v následující stanici. „Četa zajistila přestup osob do jiné části soupravy, vůz zcela uzavřela pro cestující tak, aby se k dveřím žádná osoba nedostala a vůz byl následně ze soupravy vyřazen ve stanici Břeclav. Tímto postupem byla zajištěna jak úplná bezpečnost cestujících, tak zároveň minimalizováno zdržení vlaku s negativním dopadem na cestující,“ popsal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Proč dveře nefungovaly jak mají? Škoda Transportation odmítá, že by šlo o jejich závadu. Podle mluvčího Michala Tobrmana firma od září 2015, kdy se začaly předávat první vozy z této série, neměla jedinou reklamaci. „Naopak lze říci, že nástupní předsuvné dveře u tohoto projektu jsou velice spolehlivé. Jedná se o pneumatické dveře, kde je dveřní křídlo je pod neustálým tlakem,“ tvrdí Tobrman.

Podle něj mohlo dojít ke stavu zachyceném čtenářem jen v případě, že byly dveře uvedeny do stavu nouzového režimu. „Tento stav lze ovšem navodit jedině odblokováním bezpečnostních prvků. K tomu je nutné použití čtyřhranu a znalost postupu,“ dodal.

Podobně mluví i České dráhy, které incident dál vyšetřují a zkoumají příčinu. „Vše nasvědčuje tomu, že k pootevření dveří došlo v důsledku manipulace se systémem nouzového otevření / odblokování dveří, kterým musí být vybaveny pro možnost nouzového úniku v mimořádných případech,“ dodal Štáhlavský. Firma příslušný vůz podrobila zevrubné prohlídce a diagnostice systému, žádnou závadu nezjistila. „Podle prohlídky vozu, porovnání záznamů o závadách a jejich odstranění a provedené diagnostice je tak nejpravděpodobnější příčinou zaznamené události manipulace se systémem nouzového odblokování a otevření dveří. Nicméně pro absolutní vyloučení jakýchkoliv bezpečnostních risik zůstane vůz v nadcházejícím období pod zostřeným dohledem,“ dodal Štáhlavský.

Nejde o první problém, který mají České dráhy s vozy po modernizaci v šumperské firmě. Například na trasu z Prahy do Berlína a Hamburku musí kvůli častým závadám jezdit ve vlaku i opraváři.

„Setkáváme se s některými poruchami, které nemají vliv na bezpečnost provozu, ale snižují komfort pro naše zákazníky. Mohou to být například poruchy informačního systému systému nebo klimatizace či dveří. Na spojích do Německa jezdí technici z pražského depa ČD, kteří vady rovnou průběžně opravují,“ říká mluvčí drah Radek Joklík.

U Pars nova reklamují České dráhy i modernizaci starých patrových vozů Bmto, které jezdí v okolí Prahy. Pár týdnů po dodání začaly praskat například některé části interiéru nebo se začaly odlepovat obklady.

Problémy s dveřmi mají i vlaky v zahraničí, například letos v září upadly ruskému lůžkovému vagónu z produkce společnosti Siemens dveře do sousední koleje v tunelu u Vídně, kvůli tomu byla trať uzavřená na 11 hodin.

Inspekce řeší nefunkční dveře často

Podle Martina Nováka z Drážního úřadu se úřad otevřenými dveřmi za jízdy může zabývat až po oficiálním podnětu. „Vždy vyzveme příslušného dopravce k podání vysvětlení. Následně situaci vyhodnocujeme. Je-li pracovník přímo na místě, vyhodnotí situaci a dle zákonných opatření může konat,“ řekl Novák. Inspektoři by tak mohli například vůz nechat odstavit.

Nejde přitom o jediný případ, kdy vlak jede s otevřenými dveřmi. Například Drážní inspekce letos narazila při kontrolách na tři případy problémů s dveřmi.

„Šlo o případy, kdy nebyly dveře úplně dovřené nebo bylo zjištěno nefunkční blokovací zařízení u prvních dvou vozů ve směru jízdy vlaku. Cestující nejenže nebyli informování o nefunkčním blokovacím zařízení, ale naopak byli uvádění v omyl nálepkou, že dveře jsou za jízdy blokovány,“ řekl generální inspektor Jan Kučera.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Z Česka se může stát parkoviště kamionů. Bohaté země EU si své zájmy chrání

Řidiči kamionů, kteří přes víkend odpočívali v belgickém přístavu Zeebrugge, měli nečekanou návštěvu. Belgická policie dala každému z nich pokutu 1 800 eur za...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ruzyně hlásí rekordní čísla, přistaví další přepážky na odbavení

Letiště Václava Havla míří k historickému rekordu počtu odbavených cestujících. Za květen počty cestujících meziročně stouply o 21 %. Kvůli silné poptávce...  celý článek

Pracovní vůz MUV 74, který vyrábí CZ Loko pro Správu železniční cesty...
Velký soud o drezíny. SŽDC chce za nedodané stroje desítky milionů

Správa železniční dopravní cesty počítala s tím, že touto dobou bude už přes rok používat modernizované drezíny pro údržbu kolejí. Vítěz soutěže na jejich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.