Historický okamžik: po zhruba padesáti letech vznikla v České republice nová...

Historický okamžik: po zhruba padesáti letech vznikla v České republice nová železniční trať. (13. dubna 2015) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

KOMENTÁŘ: Zdroje jsou, vlaky jsou. Jen cestující do Mošnova ne

  • 268
Až dosud byl jedním ze symbolů nesmyslných evropských dotací zvedací most v Kolíně. Je postaven tak, aby pod ním mohly proplout vysoké lodě. Ty se však kvůli nesplavnosti Labe do Kolína nedostanou, takže zvedání je k ničemu. Od pondělí ale má kolínský most vážného konkurenta.

Mezi Ostravou a letištěm v Mošnově začaly jezdit přímé vlaky. Umožní to trať a její elektrifikace, která tu vznikla za 900 milionů. Ostrava se tak může chlubit, že je prvním letištěm v Česku s kolejový napojením. Pro Ruzyni, kde se o vlacích mluví desítky let a řešení železničního spojení pokročilo až do fáze, jak a za kolik polepit autobusy na letiště, to určitě není příjemná zpráva.

Mošnovským letištěm prošlo loni necelých tři sta tisíc lidí. To znamená dva lety denně malým vrtulovým letadlem ČSA do Prahy, pár letů Ryanairu a SmartWings týdně do Londýna a Paříže v létě a k tomu letní chartery k moři. Letiště v polských Katovicích, vzdálené hodinu z Ostravy, loni přepravilo devětkrát více lidí. Pravděpodobnost, že Mošnov tyto lidi přebere, se blíží nule.

Pokusy nalákat více lidí na ostravské letiště stály daňové poplatníky už desítky milionů korun v podobě podpory nových linek za krajské peníze. Výsledek? Ostrava zůstává bezvýznamným provinčním letištěm, což si pár politiků prostě jen nechce přiznat.

Tři sta tisíc pasažérů má ode dneška kromě auta či autobusu možnost jezdit i vlakem. Desetkrát denně zajede k letišti vlak se třemi stovkami míst.
Vyplatí se stavět pro 300 tisíc lidí trať, a ještě na nádraží zajíždět? Na to jsou studie proveditelnosti, do kterých se dá napsat v podstatě cokoliv.

Ospravedlnit vznik tratě může například průmyslová zóna, také je možné napsat, že v realistické variantě bude v roce 2014 na letišti nejméně 700 tisíc cestujících. To, že se odhad netrefil o více než polovinu, nehraje roli, už je vše postaveno a vyčerpáno.

Děvět kilometrů tratě jako předěl

A ti, kteří už do Mošnova přiletí, se asi budou podivovat tomu, kdo sestavoval jízdní řád. Například let Ryanairu z Londýna přistane v 17.15, první vlak do Ostravy však pojede v 18.50. I nadále budou jezdit autobusy, často v téměř identické časy jako vlak.

Náměstek hejtmana Daniel Havlík je k trati upřímný. „Kdyby nebylo dotace, určitě bychom o železnici neuvažovali,“ řekl a ještě dodal, že je to předěl, zásadní věc v rozvoji kraje.

Pokud je devět kilometrů železnice pro zdejší politiky předělem, mají se lidé v kraji opravdu na co těšit. Pár kilometrů tratě na letiště ukazuje ještě jiný problém.

Namísto toho, aby stát řešil z evropských peněz nejzávažnější dopravní problémy typu neexistující dálnice z Hradce Králové do Olomouce či Pražského okruhu, posílá raději zbytečné peníze na projekty typu mošnovského letiště.