Provoz 477 metrů dlouhého vlaku pro cestující s sebou přináší řadu komplikací. V první řadě se takto dlouhá souprava nevejde k žádnému nástupišti v Česku ani v ostatních státech, kterými bude vlak projíždět.
„Cestující na Smíchově nastoupí do vagonů, které budou přistaveny k nástupišti, a jimi budou procházet do vozů, které se k peronu už nevejdou,“ popsala Romana Šauerová ze společnosti Kladenská dopravní a strojní, která provoz vlaku zajišťuje.
Kvůli mimořádné délce tak souprava prakticky odporuje pravidlům provozu a jede tak pouze na výjimku udělenou železničními úřady. Kvůli tomu se kromě Brna nepočítá se zastávkami, na kterých by do vlaku mohli přistoupit další cestující.
Ti se však vlakem nedostanou přímo až do Eibenthalu, kde žije početná česká menšina, ale kam nevedou koleje. Na výběr tak mají přestup na autobus nebo na loď. „Cestovatelé lodí se z vlaku přesunou nejprve do lodi, poplují třicet pět kilometrů proti proudu Dunaje a až posledních osm kilometrů dojedou autobusem,“ vysvětlil pořadatel akce.
„Festival úplně nesplňuje hudební myšlenku. Lidé tam jedou hlavně pomoci, utratit nějaké peníze u místních, kteří nabízejí služby a ubytování, pracují jako brigádníci. Běžná rodina si na festivalu vydělá tři až čtyři měsíční platy. V oblasti je průměrný plat asi šest tisíc korun měsíčně a spotřební ceny jsou stejné jako u nás. Tohle jim nabízí další možnosti, jak v oblasti přežít, a zároveň to rozvíjí jejich podnikatelské aktivity,“ řekl ČTK organizátor akce Štěpán Slaný.
V mnohonárodnostním Banátu žijí v šesti českých vesnicích necelé dva tisíce lidí. Do oblasti české emigranty pozval v devatenáctém století podnikatel Maďarli pod příslibem slušných výdělků a dalších výhod, kterých se však nikdy nedočkali. Vzhledem k izolovanosti si krajané udrželi ojedinělou komunitu v divoké přírodě.
Během sedmého ročníku kulturního festivalu Banát zahraje více než třicet interpretů, mimo jiné Emma Smetana nebo kapely Vasilův Rubáš či Zuby Nehty. Chybět nebudou ani přednášky a besedy.