Trpělivost s Českými drahami už došla paní Pavlíně z Heřmanovy Hutě, která denně dojíždí vlakem za prací do čtyřiadvacet kilometrů vzdálené Plzně. Nyní hledá jinou alternativu, jak se do práce dostávat.
Vede ji k tomu především zdražování jízdného. Zatímco nyní platí za měsíční jízdenku 648 korun, po zdražení za ni zaplatí více než tisíc korun.
"To už začíná být neúnosné. Za této situace se vyplatí složit se na benzin a jezdit ve více lidech autem. Vím o lidech, kteří už to takto začali řešit," říká žena.
Zdražování podle ní navíc neodpovídá úrovni cestování. Vlaky se často zpožďují a jsou mnohdy přeplněné.
"Během cesty mezi Plzní a Heřmanovou Hutí musím přesedat na lokálku. Když jedu z práce, ve dvě nebo ve tři hodiny odpoledne, je lokálka často tak přecpaná, že se do ní někteří lidé ani nevejdou. Dráhy přesto vypravují pouze jeden vagon. Říkají totiž, že vlak je sice přecpaný, ale jen dvě stanice," stěžuje si žena.
Kvalita cestování neodpovídá ceně, říká čtenář
Na úroveň cestování si stěžuje také čtenář iDNES.cz Antonín Kádek, který redakci poslal rozzlobený dopis, v němž si stěžuje na České dráhy.
"Nelíbí se mi, že i přes vysoké a za pár dní se ještě zvyšující ceny za cestování vlakem, které většinou převyšují nad ostatními způsoby cestování, není kvalita prostředí při cestování dostačující a odpovídající ceně, kterou za službu platí cestující," píše Kádek.
Nespokojený je také s tím, že vlaky budou nově na zpožděné spoje čekat maximálně pět minut. České dráhy s touto novinkou přišly kvůli hrozbě sankcí ze strany ministerstva dopravy.
Kádek si myslí, že takové řešení je nepřípustné: "Z toho jen plyne, že ČD nefunguje jako podnikatelský subjekt snažící se uspokojit požadavky a naplnit sliby plynoucí z přepravních podmínek a jízdního řádu."
Podle něj se kvůli tomuto opatření desítky lidí nedostanou včas tam, kam potřebují, ačkoliv jim toto právo zakoupením jízdenky vzniká.
Drahám ztěžují život výluky
Za zpožďování vlaků mohou podle mluvčího ČD Radka Joklíka výluky na tratích. "I když se výluky zanesou do jízdního řádu, zpoždění se přesto objevují," říká.
Nejmenší problémy mají ČD podle jeho slov v zimě, kdy se výluky na tratích téměř neobjevují.
Platnost nového grafikonu přinese jednu změnu také studenům a žákům. ČD totiž zrušily výhodnější měsíční jízdenky, budou platit pouze týdenní. Mladí lidé si tak budou muset častěji vystát frontu u pokladen.
Joklík říká, že ČD tímto opatřením vyšly vstříc rodičům. "U měsíčních jízdenek nebylo možné zohlednit všechny prázdniny a volné dny, které se kraj od kraje liší v průběhu celého roku. Rodiče často poukazovali na to, že platí za celý měsíc, a přitom jejich dítě týden v měsíci nikam necestuje. Systém týdenních jízdenek je tak spravedlivější," dodal Joklík.