Většina krajů neuvažuje, že by na tratě pustila soukromé dopravce. Ilustrační foto.

Většina krajů neuvažuje, že by na tratě pustila soukromé dopravce. Ilustrační foto. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Vlaků pojede méně. Škrty nejvíce pocítí východ Čech

  • 112
Cestující čekají velké změny ve vlakových jízdních řádech. Řada spojů bude dokonce zrušena bez náhrady. Část už letos v prosinci, část v průběhu příštího roku.

MF DNES zjišťovala ve všech krajích na krajských úřadech, kterých tratí se úsporné škrty dotknou nejvíce.

A zdá se, že to nejvíce pocítí východní Čechy. V Královéhradeckém kraji pojede v příštím roce zhruba o devět procent vlaků méně než letos. Spoje zmizí například na trati Borohrádek – Holice, Kopidlno – Bakov nad Jizerou či Opočno – Dobruška.

Vlaků pojede méně i na Vysočině, v Moravskoslezském kraji, na Zlínsku a v Pardubickém a Olomouckém kraji.

Najdou se však i kraje, kde bude spojů přibývat. Týká se to třeba středních Čech, kde se nově objeví například přímé vlaky na trati Praha – Lysá nad Labem – Milovice.

Mnohé krajské úřady, které dotují Českým drahám ztráty na regionálních tratích, řeší paradoxní situaci. I když vlaků pojede méně, zaplatí kraj více než letos.

Příkladem je Ústecký kraj. "Jednání stále probíhají, ale České dráhy požadují navýšení z letošních 435 milionů na 720 milionů korun," řekla mluvčí kraje Magdalena Hamáčková.

jak se ruší vlaky

Zlínský kraj

Kroměříž – Zborovice (19.51), Zborovice – Kroměříž (20.33), Otrokovice – Vizovice (3.17), Vizovice – Otrokovice (23.02), Kojetín – Kroměříž (10.38), Kroměříž – Kojetín (9.52), Staré Město – Přerov (12.36), Staré Město – Otrokovice (21.52)
Kolik zaplatí kraj: o 9,2 milionu korun víc než loni (234,2 milionu)

Jihomoravský kraj

O víkendu přestanou jezdit osobní vlaky na trati Hrušovany – Hevlín, spoje budou omezeny i v pracovní dny. Od 1. 7. 2010 bude na této trati osobní doprava zastavena, chybějící vlaky nahradí autobusy. Kolik zaplatí kraj: 570 milionů korun, o 50 milionů více než nyní.

Plzeňský kraj

Vlakové spoje se neruší, pouze v některých případech může dojít k časovému posunu spoje.
Kolik zaplatí kraj: 372,4 milionu korun, což je o 22 milionů více než loni.

Středočeský kraj

Vlak z Českých Budějovic do Prahy, který do Prahy přijíždí v 0.05, a vlak z Prahy do Českých Budějovic, který přijíždí v 0.14.
Kolik zaplatí kraj: 905 milionů korun (o 4,9 milionu více).

Jihočeský kraj

Ruší se 63 spojů, například na tratích Č. Budějovice – Strakonice, Tábor – Č. Budějovice, Strakonice – Horažďovice, Vodňany – Číčenice nebo Č. Budějovice – Č. Velenice. Jde o vlaky, které jezdí od 8 do 12 hodin, v noci a o víkendu.
Kolik zaplatí kraj: 342 mil. korun, tedy o 6 milionů víc než nyní.

Moravskoslezský

Ze zhruba osmi set vlaků bude 34 zrušeno, u dalších vlaků bude omezen prázdninový a víkendový provoz. Jde o málo obsazené vlaky v brzkých ranních hodinách, v pozdních nočních hodinách a mimo špičku.
Kolik zaplatí kraj: o tom kraj stále jedná s Českými drahami.

Královéhradecký

Přestane jezdit 8,5 procenta vlakových spojů, což je více než dvě stě. Bez náhrady se třeba ruší spoj z Týniště n. O. do Holic v 6.06 nebo z Chlumce do Městce v 18.33 a ve 20.33.
Kolik zaplatí kraj: o 24 milionů korun více než letos, tedy 333 milionů korun.

Pardubický kraj

Ruší se necelá tři procenta vlaků, a to především nejméně vytížené spoje na Chrudimsku.
Kolik zaplatí kraj: 290 milionů korun, což je o zhruba 5,5 milionu korun více, než kolik kraj Českým dráhám platil v letošním roce.

Kraj Vysočina

Chystá se 60 změn, nejvíc se jich týká trati z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu na hranice kraje. Třicet vlaků bude zcela zrušeno, jiné nepojedou v určitém úseku nebo v některých dnech v týdnu.
Kolik zaplatí kraj: 249 milionů korun, o 4 miliony méně než nyní.

Karlovarský kraj

S největší pravděpodobností se žádné vlakové spoje rušit nebudou.
Kolik zaplatí kraj: díky dlouhodobé smlouvě kraje s ČD z roku 2005, kdy ČD vyhrály soutěž na dopravu v kraji, zaplatí kraj totéž co loni, částka se navýší jen o inflaci.

Olomoucký kraj

Ruší se zhruba dvě procenta vlakových spojů, zatím je však podle kraje obtížné říct, které konkrétně.
Kolik zaplatí kraj: 364 milionů korun, což je o 26 milionů více než loni.

Liberecký kraj

Spoje se neruší plošně, kraj jen upravuje jízdní řád – kam jezdil autobus i vlak ve stejnou dobu, bude zajíždět jen jeden druh dopravy.
Kolik zaplatí kraj: stejně jako v minulém roce.

Ústecký kraj

Jde o jednu trať Mikulášovice – Rumburk: ruší se 18 podprůměrně vytížených spojů v pracovní dny. O víkendu a ve svátky se nic nemění.
Kolik zaplatí kraj: jednání kraje s ČD stále probíhají, dráhy požadují navýšení z nynějších 435 milionů korun na 720 milionů.