Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Sci-fi vlaky: česká firma chce na tratě vyslat spoje bez strojvůdce

  5:00aktualizováno  5:00
Výrobce železniční zabezpečovací techniky AŽD Praha začal vyvíjet systém, který by na regionálních tratích nahradil strojvedoucí. První spoje chce v terénu vyzkoušet do tří let. Strojvůdci takový nápad považují za vtip.

(ilustrační snímek) | foto: Rhätische Bahn, Swiss Image

„Chceme do roku 2020 vyvinout systém, díky němuž budou vlaky na regionálních tratích jezdit bez strojvedoucích. Tento systém bude mít plnou integritu bezpečnosti a bude umět reagovat na možná nebezpečí na přejezdech, ale i na širých tratích,“ řekl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle v rozhovoru pro interní firemní časopis AŽDinfo.

AŽD chce na testování systému využít dvě regionální tratě, které koupila od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), a to Kopidlno - Dolní Bousov na rozhraní Středočeského a Královéhradeckého kraje a Čížkovice - Obrnice v Ústeckém kraji. „Naplňuje se tak naše vize, mít zkušební laboratoř pod širým nebem,“ dodal Chrdle.

O vlacích bez strojvůdce se mluví několik let, v zahraničí zatím bez nich jezdí ale jen soupravy metra nebo příměstské vlaky většinou na uzavřených tratích. Na širé trati vlaky bez strojvedoucích dosud nejezdí.

Odpověď Deutsche Bahn na časté stávky: testují vlaky bez strojvůdců

Deutsche Bahn loni oznámila, že pracuje na vývoji samořiditelných vlaků, aby eliminovaly dopady častých stávek německých strojvedoucích.

Lidé v oboru jsou k plánu ale značně skeptičtí. „Přijde mi to spíše jako z nějakého silvestrovského čísla. Možná někde v metru si to dokáži představit, ale určitě ne na regionální trati,“ říká strojvedoucí Jindřich Hlas.

Čidla na přejezdech

Společnost AŽD Praha na dotazy iDNES.cz potvrdila, že na vývoji vlaků bez strojvůdce skutečně pracuje. „Vývoj navazuje na již ověřené či ověřované systémy naší společnosti v metru a železničních tratích. Systém bude doplněn speciálním řídicím systémem MSV elektronika a doplněn čidly a speciálními kamerami s vysokou rozlišovací schopností,“ uvedl Chrdle.

Firma si podle něj vybrala regionální tratě záměrně kvůli slabšímu provozu a jednoduššímu řízení. Nový systém by měl podle Chrdleho reagovat i na překážky na trati nebo na řidiče, kteří vjedou na přejezd v době, kdy na něm nemají co dělat.

„Již nyní zkoušíme ve spolupráci se SŽDC systémy čidel na přejezdech, které zjišťují, zda na přejezdu není překážka, a systém reakce na vozidlo a s tímto řešením počítáme i v tomto případě,“ dodal Chrdle.

Pro AŽD je hledání nového systému důležité i z byznysového důvodu. Firma měla v posledních letech od SŽDC dostatek zakázek kvůli rozsáhlé modernizaci tratí a obměně zabezpečovacího zařízení. Po jejich dokončení jí ale začínají tržby klesat.

Báli byste se jet ve vlaku bez strojvedoucího?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 11. ledna 2017. Anketa je uzavřena.

NE 1274
ANO 666
Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.