Šest párů spojů bude mezi oběma městy jezdit každý den a konkurovat tak vlakům Českých drah.

Šest párů spojů bude mezi oběma městy jezdit každý den a konkurovat tak vlakům Českých drah. | foto: ČD

Vlaky do Německa mají konkurenci. Dráhy ji však podporují

  • 11
V neděli v 7.30 ráno vyjel z Prahy do Norimberka první autobus německých železnic Deutsche Bahn. Šest párů spojů bude mezi oběma městy jezdit každý den a konkurovat tak vlakům Českých drah. Tuzemský dopravce však bude konkurenci sám pomáhat k úspěchu.

Linku pomáhají propagovat a také prodávají jízdenky. Dosud jich podle marketingového šéfa Aleše Ondrůje prodaly už více než tři tisíce.

"Na tržbách z prodaných lístků ale budeme mít podíl. Navíc poskytujeme některé součásti palubního servisu," popsal roli Českých drah mluvčí Radek Joklík.

Na stejné trase však už jezdí vlaky, na které přispívá ministerstvo dopravy.

"Nemůžeme s tím nic dělat, je to aktivita německé strany," uvedl mluvčí úřadu Karel Hanzelka.

Dopravní expert Petr Moos považuje takovou aktivitu Českých drah za nadbytečnou: "Raději bych viděl, kdyby se firma orientovala na svůj hlavní byznys a nabídla takové podmínky, díky kterým by lidé upřednostnili vlak před autobusem."

To se však v nejbližších letech nedá očekávat. Trať z Prahy do Plzně teprve čeká rozsáhlá rekonstrukce. Dokud nebude hotová, tak nemá vlak šanci přiblížit se v době jízdy autobusu.

Samy dráhy tvrdí, že téměř o hodinu a půl rychlejší autobus do Norimberka jim žádné cestující neubere, ale naopak k hromadné dopravě přitáhne ty, kteří by se tam normálně vydali autem.

Motorista utratí stejně

Jako zbraň v přetahování lidí z auta do autobusu však jen těžko poslouží nízká cena. Nejlevnější jízdenky, které se budou prodávat po internetu, budou stát 26 eur, což odpovídá přibližně 700 korunám. Zhruba stejně však motorista na této trase utratí za tankování.

Počet levných jízdenek bude navíc omezen zhruba na šestinu celkové denní kapacity. Standardní lístky pak přijdou výrazně dráž - druhá třída na 48 eur, první včetně občerstvení na 78 eur (2 000 Kč).

Konkurenční autobusové dopravce pak překvapuje množství spojů, které Deutsche Bahn chtějí provozovat.

"Jezdíme na Norimberk třikrát denně. Kdybychom měli pocit, že potenciál je větší, určitě bychom spoje přidali," říká marketingová šéfka firmy Eurolines-Touring Bohemia Pavla Lauermannová.

"V Norimberku, který je první zahraniční zastávkou dálkových linek, vystupují tak dva tři lidé," doplňuje šéf Student Agency Radim Jančura.

Německé dráhy přitom chtějí vypravovat šest autobusů denně v obou směrech.

Vlak se loudá, autobus ne

První drážní autobus vyrazil z Prahy ráno v 7:30, vždy s odstupem dvou hodin jej bude postupně následovat dalších pět spojů. Stejná frekvence bude platit každý den. Autobusy nebudou na trase zastavovat a do Norimberku dorazí za tři hodiny a 45 minut. Na trase nyní jezdí denně dva páry rychlíků, kterým cesta trvá pět hodin.

V autobusech Deutsche Bahn značky Setra je první a druhá třída, cena jízdenky je 48 eur, se slevou 26 eur. Cena u konkurenční Student Agency je 35 eur a 23 eur. Rozdíl v korunách je větší, neboť obě firmy používají odlišné kurzy. Student Agency jezdí jednou denně v nočních hodinách. Základní cena rychlíku je 43 eur, po započtení různých slev 32 eur.

"Autobus láká i přestupující cestující, což vlak vzhledem k dlouhé době jízdy nedokázal nabídnout," uvedl Ondrůj.

Autobus je začleněn do sítě drah a řada prodaných jízdenek je podle Ondrůje na delší relace než pouze Praha - Norimberk. Prodala se například jízdenka z Bohumína do Augsburku.

Rozvoj autobusové dopravy doplňující síť vlaků vyhlásily dráhy za "jeden ze strategických směrů dalšího rozvoje svých podnikatelských aktivit". Linka do Norimberku má být první vlaštovkou.