Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky do Polska jsou v ohrožení. Za hranice nemůžou bez povolení

  18:44aktualizováno  18:44
Vlaky, které by měly od nového jízdního řádu v prosinci vyjet na trať mezi Libercem a Sklářskou Porubou, mají na poslední chvíli problémy. Jejich start je ohrožený, protože není jisté, zda moderní motorové RegioSpidery můžou překročit polskou hranici.

RegioSpiderům chybí zatím povolení z polské strany. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Liberecký kraj, který bude vlaky objednává, sice tvrdí, že to není jeho problém a vše závisí na dopravci, o potížích ale ví a připravuje se na náhradní řešení.

Přímé spojení je snem místních politiků, všichni ale zapomněli na jeden podstatný detail: k přeshraniční dopravě je potřebné schválení typu vlaku k provozu. To ale jednotky od výrobce Stadler v Polsku nemají.

„V případě, že by dopravce (nebo jiný partner) oznámil, že nebude moci splnit smluvní závazky a zajistit provoz podle připraveného jízdního řádu, bude Liberecký kraj velmi aktivně usilovat o náhradní řešení, které by mělo co nejmenší negativní dopady na cestující,“ řekl jednatel firmy Korid LK Pavel Blažek. Korid má v kraji na starosti objednávání a organizaci dopravy.

Také České dráhy zatím tvrdí, že problém nebude a vlaky vyjedou normálně. Ve svém vyjádření nechávají zodpovědnost v podstatě na polském dopravci Koleje Dolnoślaskie, které mají na starost oficiálně provoz na polské straně.

„Motorové vozy řady 840 budou od nového grafikonu provozovány v souladu s Místním pohraničním ujednáním v úseku do pohraniční přechodové stanice Szklarska Poreba Górna,“ řekla Radka Pistoriusová z tiskového oddělení Českých drah. Dráhy navíc mají vyjádření polského dopravce, že nic nebrání vjezdu jejich souprav do Polska.

Tím se mohou v případě zákazu vymluvit na polskou stranu, vyjádření samo o sobě ale nic neřeší: hlavní slovo bude mít polský drážní úřad. Dopravce už začal školit strojvedoucí a průvodčí v základech polštiny.

Přeshraniční provoz dosud zajišťuje společnost GW Train Regio, které jezdí na trase s motorovými vozy 810. Smlouva na vlaky Kořenov – Sklarska Poreba ji letos končí, kraj se rozhodl pokračovat s Českými drahami kvůli tomu, aby mohly jezdit napřímo až z Liberce.

Autor:


Témata: Liberecký kraj


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.