Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německá Arriva zkouší návrat na české koleje. S cenami jde pod České dráhy

  9:01aktualizováno  9:01
Německý státní dopravce Arriva se po letech opět pokouší uspět na české železnici. Po neúspěšném pokusu zavést spojení Praha - Kralupy nad Vltavou nyní sází na spoj mezi hlavním městem a Benešovem. Nabídne i víkendový spoj do Trenčína.

Arriva vyráží z Prahy do Kralup | foto: Václav Šimandl - 4koridor.cz

Co znamená konkurence na železnici, poznají cestující v dalších městech v zemi. Na české koleje se po třech letech znovu chystá společnost Arriva vlaky. Jezdit začne příští týden, a to z Prahy do Benešova. O víkendu přidá linku na Slovensko. Přes Staré Město nabídne přímý spoj až do Trenčína.

Firma vlastněná německou státní společností Deutsche Bahn začíná s jedním dvouvozovým motorovým vlakem, z Německa ale může relativně brzy přivézt další soupravy. „Chceme, aby vlaky se v budoucnu podílely až dvaceti procenty na našich tržbách,“ říká šéf společnosti Arriva Transport Česká republika Daniel Adamka. Loni společnost utržila 3,5 miliardy korun.

Arriva dosud v Česku obsluhuje jedinou trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou, v polovině roku ale trasu převezmou České dráhy.

Předchozí pokus zkrachoval

Už před třemi lety zkoušel bývalý management firmy rozjet spojení Praha – Kralupy nad Vltavou, po pár týdnech však linka kvůli vysokým ztrátám skončila. Se spojením do Benešova je firma optimističtější. „Je to delší trasa, navíc tam neplatí tarif Pražské integrované dopravy,“ vysvětluje Adamka.

Firma se několik let marně snažila přesvědčit Prahu a Středočeský kraj, ať provoz jejích vlaků dotuje. Nakonec se ale rozhodla jezdit na vlastní pěst. Nečeká přitom zisky, provozně má být linka na nule.

„Chceme ukázat, že tu je prostor i pro jiné dopravce,“ tvrdí Adamka. Kraje se totiž k soutěžím na regionální vlaky příliš nemají.

Fotogalerie

Mezi Prahou a Benešovem budou jezdit spěšné vlaky sedmkrát denně, počtem zastávek budou něco mezi rychlíkem a osobním vlakem. Jízdenka má stát 50 korun, 45 korun při nákupu přes internet. České dráhy chtějí bez slev 75 korun za lístek, 56 korun se zákaznickou kartou IN 25 a 38 korun s IN 50. „Neřešíme, zda České dráhy půjdou s cenou dolů. Pokud ano, je to jen dobře pro zákazníka,“ řekl Adamka.

Arriva nabídne i týdenní a měsíční jízdenky. Kvůli malému počtu spojů je bude prodávat také v jednosměrné verzi. K přepravě cestujících využije soupravy řady 845, které přivezla před časem z Německa. Jde o motorový vůz, který prošel modernizací a cestujícím údajně poskytuje dobrý komfort. Má připojení k internetu, nechybějí ani zásuvky.

„Je to ideální vozidlo pro trasy, kde se přechází z elektrické na dieselovou trakci, aby se nemuselo přestupovat,“ říká Adamka. Vyhlídnuté mají v Arrivě například prodloužení trasy z Benešova do Sedlčan či Vlašimi.

Deutsche Bahn má v Německu kolem 200 kusů těchto vlaků, firma si další vůz do Česka přiveze v následujících měsících. „Jsou tratě, které nás ještě zajímají,“ tvrdí Adamka.

Do Trenčína za tři stovky

Arriva křísí vlaky bez dotací. Spojí Prahu s Benešovem a Trenčínem

Jednou z nich je i nové víkendové spojení z Prahy do Trenčína, které zahajuje provoz rovněž příští týden. Až do Starého Města u Uherského Hradiště pojede vlak pod dráty, poté po neelektrifikované trati. Firma věří, že osloví zákazníky právě z míst za Uherským Hradištěm, kteří dosud přímé spojení s Prahou neměli. Neexistuje ani přímé spojení do Trenčína.

Až do Trenčína vyjde jízdenka na 350 korun, do Starého Města bude stát 250 korun. Vlak pojede v sobotu ráno z Prahy a v neděli odpoledne zpět.

Arriva se netají snahou vstoupit na české koleje důrazněji, zajímají ji ale hlavně tratě objednané státem či kraji. Ve dvou soutěžích, které zatím proběhly, tedy tendru na pošumavské lokálky a rychlíky Plzeň – Most, se jí zvítězit nepodařilo.

Klíčový pro Arrivu v Česku tak zůstává autobusový byznys, kde je bezkonkurenčně největším hráčem. Firma nevylučuje ani možnost, že výhledově koupí některého menšího dopravce.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.