Ministerstvo tvrdí, že reaguje na změny v komerční dopravě. Ilustrační foto.

Ministerstvo tvrdí, že reaguje na změny v komerční dopravě. Ilustrační foto. | foto: České dráhy

Stát mění vlaky na Moravu. Nebudou se předjíždět, ustoupí soukromníkům

  • 373
Ministerstvo dopravy chce od příštího jízdního řádu zásadně změnit provoz dálkových vlaků z Prahy na Moravu. Největší změny čekají především cestující ve státem objednávaných vlacích z Prahy do Olomouce a dál do Vsetína nebo Luhačovic. Stát přestane objednávat některé expresní vlaky, výrazně ale zkrátí dobu jízdy u rychlíků.

Vyplývá to z materiálů, které z ministerstva dopravy na základě zákona o svobodném přístupu k informacím získalo Centrum pro efektivní dopravu (Cedop). Ministerstvo tyto plány potvrdilo. „Pro cestující jde o změny k lepšímu,“ říká Tomáš Záruba z Cedopu.

Změny se týkají linek Ex2 (vlaky kategorií Ex, EC a IC na Slovensko přes Vsetín a do Zlína a Veselí nad Moravou) a R18 (zastávkové rychlíky z Prahy do Luhačovic a Vsetína). Stát například vyslyšel nářky soukromých dopravců, kterým se nelíbilo, že České dráhy dostávají peníze na expresní vlaky z Prahy na Zlínsko. V příštím jízdním řádu proto už stát nechce vlaky IC Šohaj a Zlínský Expres, budou z nich obyčejné rychlíky s nepatrně delší dobou jízdy oproti stávajícím. Výměnou za to ale zrychlí ostatní rychlíky. Návrhy jízdních řádů jsou k dispozici zde: Odkaz

Ministerstvo tvrdí, že reaguje na změny v komerční dopravě. Soukromí dopravci v letošním jízdním řádu už výrazně rozšířili nabídku spojení ze Zlínska směrem do Prahy. „Naši objednávku jsme proto upravili tak, aby cestujícím přinesla co největší benefity a současně jsme co nejlépe zajistili dopravní obslužnost,“ vysvětlil mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Přímé spojení s Prahou v provozu Českých drah ale pro cestující ze Zlínska neskončí, už bude ale jen v kategorii rychlík. České dráhy navíc mohou s expresními vlaky dál jezdit na vlastní riziko, pokud budou chtít.

Zrychlí „plívy“, naopak EC zpomalí

Ještě větší změnou je ale zrychlení dosud značně pomalých rychlíků, které u spojů na větší vzdálenosti nebyly příliš konkurenceschopné s expresním segmentem. Nově zrychlí v relaci Praha - Přerov o téměř půl hodiny díky novému konceptu jízdního řádu. Budou zastavovat v menších stanicích jako dosud ve směru z Prahy až do České Třebové, pak ale projedou Zábřeh, Mohelnici a Červenku a zastaví až v Olomouci.

Tím nebudou muset rychlíky, v železničním žargonu označované jako plívy, častěji čekat i na předjetí rychlejším vlakem. U některých rychlíků se tak dělo za cestu z Prahy do Olomouce čtyřikrát. Stanice v Olomouckém kraji budou nově místo rychlíků obsluhovat vlaky kategorie EC mířící na Slovensko, ty tím nepatrně zpomalí.

Navrhované změny mají podporu u dopravců i Zlínského a Olomouckého kraje. „Spojení Zlína s Prahou se tak časově přiblíží jízdě po dálnici, a po nasazení moderních vozů bude osobnímu automobilu důstojnou alternativou,“ chválí ministerstvo Tomáš Záruba z Cedopu. Podle něj ale stále chybí jednotný integrovaný tarif, který by lidem umožnil jet prvním vlakem bez ohledu na dopravce.

Soukromníci změny vítají, ČD je nekomentuje

Po zrušení státní objednávky vlaků linky Ex2 dlouho volají soukromníci. „Vítáme, že ministerstvo dopravy řeší souběhy a pokračuje v politice vyjímání linek ze závazku veřejné služby tam, kde je možné linky obsluhovat komerčně bez dotací,“ říká Petra Valentová z Leo Express.

„Z našeho pohledu je záměr ministerstva dopravy jednoznačně chvályhodný. Starý koncept už byl dávno přežitý, toto je mnohem modernější a vhodnější řešení,“ dodal Jiří Schmidt z RegioJetu.

České dráhy zatím nový jízdní řád nechtějí komentovat, protože přípravy jsou na začátku. „Jediné, co lze nyní asi potvrdit, je zájem zrychlit další vlaky na různých tratích,“ říká mluvčí Petr Šťáhlavský.