Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Středa 3. září 2014. Bronislav

Vlaky Leo Express budou černo-zlaté a vyjdou o třetinu levněji než pendolino

  1:30
Vlaky Leo Express se přiblížily českým kolejím. Dopravce už má objednáno pět souprav od švýcarského Stadleru, na jaře se začnou vyrábět. Vlakové soupravy budou černo-zlaté a firma za ně dá o třetinu méně peněz, než daly České dráhy za pendolino. RegioJet Radima Jančury, který chce zahájit provoz v polovině příštího roku, stále nemá objednávku na dodání vagonů podepsánu.

Společnost Rapid Express dokončila návrh designu svého vlaku Leo Express. | foto: Leo Express

Společnost Rapid Express, kterou vede syn bývalého majitele Hamé Leoš Novotný, výrazně pokročila ve svých plánech na vstup na českou železnici. Firma už dokončila návrh designu svého vlaku Leo Express, do konce ledna chce představit i interiér. Na jaře se soupravy začnou vyrábět. Vozit cestující by měly přesně za dva roky, každý den osm párů spojů po dvou hodinách mezi Prahou a Ostravou.

Ze všech plánů soukromých firem na vstup na české koleje působí v tuto chvíli projekt Leo Expressu nejreálněji. Firma má už podepsanou smlouvu se švýcarskou firmou Stadler na výrobu pěti souprav a zajištěné financování.

Leoš Novotný SPOUŠTÍ VLAKY

Syn bývalého majitele Hamé chce podnikat v dopravě

Část peněz zajistí investoři z Aakon Capital, mezi něž patří i Novotného otec. "Naší výhodou je, že teď máme tu nejekonomičtější variantu na provoz," uvedl Leoš Novotný. Podle něj je vlak například o sto tun lehčí, než kdyby zvolil klasické uspořádání lokomotivy s vagony. "Ušetříme tím ročně desítky milionů korun jen na spotřebě a poplatcích," dodal Novotný.

Firma vybírala z několika výrobců, nakonec zvolila švýcarský Stadler. S ním původně počítal i majitel Student Agency Radim Jančura pro svůj projekt rychlovlaku HighJet, ale nakonec od něj odstoupil.

Po roce jednání Rapid Expressu se Stadlerem jsou hotové smlouvy a běží příprava na výrobu. Ještě zbývá rozhodnout o podobě vnitřku vlaku. Ten bude mít podle Novotného více než dvě třídy, samozřejmostí má být také internetové připojení.

O třetinu levnější než pendolino

Vlaky Leo Express jsou mírně upravené jednotky Stadler Flirt, mají vlastní design exteriéru a interiéru. Na vývoji spolupracují i Češi: Stadler loni převzal ze zavřeného závodu Siemensu v Praze-Zličíně třicet konstruktérů. Soupravy se budou vyrábět v Maďarsku a v Polsku.

Leo Express je také dobrou ukázkou toho, jak "výhodně" České dráhy v minulosti nakupovaly. Za sedm jednotek pendolino, které jsou zatím tím nejluxusnějším, co na českých kolejích jezdí, zaplatily dráhy 4,4 miliardy korun.

Pět vlaků Stadler vyjde na 1,5 miliardy. Nejpřesnější srovnání nabízí cena za jednu sedačku: v Leo Expressu vyjde na 1,26 milionu korun, v pendolinu na 1,9 milionu. Technologicky je přitom nová souprava od Stadleru o patnáct let dále, i když se na rozdíl od pendolina nemůže naklápět a rychleji tak projíždět oblouky.

Vizualizace Leo Expressu

Na moderní a převážně rovné trati mezi Prahou a Ostravou však tato výhoda stejně nepřináší výraznou časovou úsporu. Novotného vlak může po úpravách dosáhnout rychlosti 189 kilometrů v hodině. Tu však v Česku, kde je nejvyšší dovolená rychlost 160, nevyužije.

Nový dopravce zaměstná maximálně 200 lidí, které však nechce přetahovat od Českých drah, ale sám si je vyškolí. Už v polovině příštího roku by chtěl na koleje vyrazit také RegioJet Radima Jančury, který už má v jízdním řádě i časy spojů mezi Prahou a Ostravskem.

Zatím však není jasné, kdy přesně vyjede. Firma sice koupila z Itálie ojeté lokomotivy a upravuje je v Krnově, nemá ovšem stále podepsánu smlouvu na dodávku nových vagonů. "Ladíme její podmínky," říká obchodní ředitel společnosti Jiří Schmidt. Podle něj o svých plánech firma nyní zcela záměrně příliš nemluví, plán vyjet na přelomu prvního a druhého pololetí však dál platí.

Spojení mezi Ostravskem a Prahou si nevybírají dopravci náhodou. Vlak je na této trase rychlejší než auto a existuje silná poptávka. I dráhy tvrdí, že bez započtení odpisů si na sebe pendolino, které jezdí bez dotací, vydělává.

Podle Novotného je navíc šance, že kvalitní služby odlákají ze silnic více lidí. V Česku zatím panuje paradoxní situace: lidí ve vlacích ubývá, v řadě evropských zemí je to přesně naopak.

Projekt Leo Express ale může narazit na několik problémů. Švýcarské vlaky musí ještě dostat povolení pro provoz na českých kolejích, s jehož získáním mělo problémy třeba pendolino.

Otázkou také je, zda se další dopravce na vytíženou trať z Prahy na Moravu vejde. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally totiž bylo složité už vyjednat místa pro Jančurův RegioJet.

"Obecně považuji za málo pravděpodobné, že by byla volná kapacita v Praze na hlavním nádraží. Bude patrně nutné se poohlédnout po jiné stanici v Praze," míní Halla. Správce kolejí zatím neví, jak by měl situaci, kdy nemůže vyhovět všem dopravcům, řešit.

Rapid Express

Společnost vede syn bývalého majitele potravinářského gigantu Hamé Leoš Novotný (25), jeho otec patří mezi investory, kteří zajišťují financování. Celý projekt má stát 1,5 miliardy korun. Firma chce začít provozovat vlaky pod značku Leo Express od prosince 2012 na trase mezi Prahou a Ostravou.

Na rozdíl od RegioJetu Radima Jančury už má podepsanou smlouvu na výrobu vagonů, které mu dodá švýcarský Stadler. Jančura chce začít jezdit během příštího roku, v jízdních řádech, který začínají platit zítra, jsou už napsané časy, kdy budou jeho spoje jezdit. Smlouvu na dodávku vagonů však zatím nemá.

Autor:




mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.