Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky do Košic zlevní, Českým drahám přibude konkurence

  5:01aktualizováno  5:01
Na konkurenčním boji tří železničních dopravců na lince z Prahy do Košic vydělají hlavně cestující. K Českým drahám, které dosud přímo do Košic jezdí jednou přes den a třikrát přes noc, přibude příští rok RegioJet s jedním párem vlaků do Košic, stejný rozsah bude nabízet také Leo Express.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Dopravci zatím tají, za kolik budou do Košic jezdit po začátku plného konkurenčního boje. Zkušenosti z trasy mezi Prahou a Ostravou ale ukázaly, že ceny spadly nejméně o třetinu. Dá se navíc čekat rozšíření dalších slev pro cestující. „Pokud tam budeme tři, dá se pokles cen čekat,“ říká šéf RegioJetu Radim Jančura.

Zatím stojí nejlevnější včasná jízdenka z Prahy do Košic u ČD 616 korun, za podobnou cenu jezdí také většina autobusů mezi oběma městy. Třetinový pokles podobně jako v případě trasy do Ostravy by znamenal snížení ceny zhruba ke čtyřem stům korun za jednu cestu.

Dopravci se budou snažit nalákat navíc na slevy kombinované s doprovodnými aktivitami na Slovensku. Zvláště atraktivní je lyžování. „Máme dlouhodobý program ČD Ski, ve kterém jsou zapojeni i partneři ze Slovenska,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. S jízdenkou mají lidé permanentku o dvacet procent levnější. 

Podobný systém chystá Leo Express, který už v Česku spustil možnost koupit při nákupu jízdenky přímo vstupenky na turistické atrakce za zvýhodněné ceny. „To se bude týkat i linky do Košic, kde budeme tyto a další kombinované služby postupně zavádět,“ potvrdila mluvčí firmy Petra Valentová.

Dopravci chtějí odlákat cestující z autobusů

Železniční dopravci mají šanci odlákat cestující především autobusům, kterých jezdí mezi Prahou a Košicemi podstatně více než vlaků, i když s menší kapacitou. Každý den vyjíždí mezi oběma městy až 14 linek, další s východním Slovenskem spojují jiná česká města. 

„Spousta lidí nechce jezdit přes noc vlakem, v autobuse se cítí bezpečně,“ vysvětluje popularitu autobusů majitel Student Agency a RegioJetu Radim Jančura. Firma plánuje, že s nástupem vlaků zruší dva z pěti autobusů, které z Prahy do Košic denně vypravuje.

Mezi dopravci to začíná jiskřit už teď. Leo Expressu se nelíbí zejména poslední krok Českých drah, které se rozhodly nahradit svůj dlouholetý tradiční expres Košičan s odjezdem ráno z Prahy pendolinem.

Košičan přitom úplně nezruší, vypraví ho jen v pátek na Slovensko a v neděli zpět - pár desítek minut před plánovaným spojem Leo Expressu. „Je zbytečné, aby vlaky do Košic jely tak krátce po sobě. Jejich postup se nám jeví jako snaha zlikvidovat soukromého konkurenta,“ uvedla mluvčí Leo Expressu Petra Valentová.

Dráhy pendolino do Košic stále zvažují, definitivně se rozhodnou na začátku září po testovací jízdě. „Konečná podoba jízdního řádu z Čech na východ Slovenska by měla být známá asi za měsíc. Do té doby jsou vše pouze spekulace,“ dodal Šťáhlavský.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.