Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Korporátní láska na jeden den. RegioJet a Leo Express pojedou společně

  4:10aktualizováno  4:10
Mezi železničními dopravci jezdícími mezi Prahou a Ostravou zuří ostrý konkurenční boj. Jsou ale i dny, kdy se dokážou mezi sebou kvůli cestujícím dohodnout. I když jen ti soukromí.

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek) | foto: koláž iDNES.cz

Českou železnici čeká příští sobotu nezvyklé spojení dvou dopravců. Kvůli velké výluce na hlavní trati mezi Čechami a Moravou budou jeden den jezdit vlaky soukromých dopravců RegioJet a Leo Express společně. Vlaky si kvůli výluce budou spojovat také České dráhy, ty ale odmítly původní nabídku RegioJetu, aby jejich vlaky jezdily jeden den společně. Část vlaků zruší na jeden den úplně.

Důvodem velkých manévrů je plánovaná výluka souvisící s přestavbou nádraží v Ústí nad Orlicí. Na jeden den bude omezen provoz na jednom z nejvytíženějších úseků české železnice mezi Dlouhou Třebovou a Ústím nad Orlicí jen na jednu kolej, navíc s vypnutým zabezpečovacím zařízením. „K výluce pro napojení přeložky a nové části nádraží se  přidá výluka zabezpečovacího zařízení,“ vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

RegioJet a Leo Express kvůli výluce spojí šest vlaků: čtyři ve směru z Prahy, dva ve směru z Moravy. Společně pojedou mezi Prahou a Českou Třebovou, ve směru do Prahy se spojí už v Zábřehu. Leo Express posune odjezd vlaků o dvacet minut dříve do času odjezdu RegioJetu.

České dráhy nabídku odmítly

„Naše souprava bude vždy na konci, tažena RegioJetem.  Naše vlaky jsou konstrukčně výrazně lehčí. Nebudou tedy vyvíjet žádnou tažnou sílu a budou pouze v pohotovostním režimu,“ řekla mluvčí Leo Express Petra Valentová. „Dobrovolné spojení povede k výraznému snížení zpoždění,“ dodala. Zpoždění by se mělo pohybovat v rozmezí od pěti do třiceti minut.

RegioJet se původně chtěl spojit podle provozního ředitele Jiřího Schmidta s vlaky EC Českých drah do Brna. Ty vyjíždějí jen pět minut před RegioJetem. Dráhy ale nabídku odmítly. „Návrh RegioJetu na spojení s naším vlakem je přesně v opačném gardu a znamenal by další komplikace a zdržení pro naše cestující, což se našimi opatřeními snažíme minimalizovat,“ vysvětlil mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Schmidt s jeho slovy ovšem nesouhlasí. „Průměrné zpoždění vlaků mohlo být o pět minut kratší,“ řekl.

Podle Šťáhlavského ČD zvolily řešení nespolupracovat také proto, že chybí legislativa k odpovědnosti za škody způsobené ve vlaku jednoho dopravce provozovaného na licenci dopravce druhého. Dopravci se netají tím, že se jim výluka nelíbí. K omezování zabezpečovacího zařízení totiž dosud  na koridoru docházelo vždy před stavební výlukou nebo po ní.

Díky spojení nemusí soukromí dopravci zrušit jediný spoj. České dráhy, které mají na místě výluky nejvíce spojů denně, přijdou zhruba o padesát vlaků Zrušeny budou osobní vlaky, které budou nahrazeny autobusy, mezi Českou Třebovou a Prahou nepojede asi třicet rychlíků, které si objednává stát.

„Tyto vlaky budou provázány se spoji EC/IC/Ex trasy Praha - Olomouc - Slovensko, které budou posíleny s ohledem na přestup mezi těmito vlaky a rychlíky před nebo za místem výluky,“ upřesnil Šťáhlavský. Čtyři vlaky se tak spojí do dvou.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.