Reklama

Švýcaři chtějí testovat vlaky bez strojvedoucích. V reálném provozu

  • 17
Práce strojvedoucího se zdá být velmi jistým povoláním. Dopravci po celé Evropě jich mají nedostatek, navíc řada řidičů vlakových souprav přesluhuje a jezdí ještě v­ důchodovém věku. Během několika let se to však může změnit. Dopravci a výrobci vozidel totiž čím dál intenzivněji plánují nasazení autonomních vlaků, které bude řídit počítač.
Švýcarský soukromý dopravce Schweizerische Südostbahn předpokládá, že do svých současných vlaků namontuje systém, který jim umožní obejít se bez strojvůdce (ilustrační foto).

Švýcarský soukromý dopravce Schweizerische Südostbahn předpokládá, že do svých současných vlaků namontuje systém, který jim umožní obejít se bez strojvůdce (ilustrační foto). | foto: Rhätische Bahn, Swiss Image

Takové vlaky jsou zatím doménou uzavřených tratí, jako je například metro nebo převoz lidí mezi terminály na letištích. Brzy by se však měly soupravy bez strojvedoucích ocitnout na běžných kolejích.

První dopravce už oznámil plány na testování takových vlaků v reálném provozu. Švýcarský soukromý dopravce Schweizerische Südostbahn (SOB) navíc plánuje zavedení těchto vlaků během tří let. Pilotní provoz na tratích okolo St. Gallenu by měl v následujících měsících ukázat, nakolik jsou plány společnosti reálné.

SOB předpokládá, že systém pro automatické řízení vlaků instaluje do svých současných vozidel. Jezdit budou na tratích, kde část vlaků bude dál řízena lidmi. Na vlacích bez strojvedoucích navíc zatím nic neušetří, protože pro jistotu budou v soupravách dál jezdit lidé jako pojistky, kdyby počítač selhal. Zkušební provoz má ukázat, zda se novinka osvědčí, nebo zda půjde o slepou vývojovou větev.

Automaty nestávkují

Reklama

Ještě není jasné, zda se samořiditelné vlaky prosadí. Například ve Washingtonu v červnu padlo rozhodnutí, že po nehodě automatických souprav v roce 2009 se zatím k jízdě bez strojvedoucích vracet nebudou, a dál spoléhají na lidský faktor. Naopak v říjnu se rozjede první metro bez strojvedoucích v ­indické metropoli Dillí.

SOB zatím žádá na spuštění pilotního provozu dotace od švýcarské agentury pro dopravu, první vlaky chce nasadit do provozu na trase Mogelsberg–Wattwil v roce 2019. Jde o trať s novým zabezpečovacím zařízením a minimem úrovňových přejezdů. Nejprve se bude jezdit bez cestujících, o rok později už s ­lidmi.

„Očekáváme od automatizace zlepšení bezpečnosti, přesnosti a ­celkové efektivity systému,“ prohlásil Markus Barth, který ve Schweizerische Südostbahn vede oddělení infrastruktury.

Deutsche Bahn už loni oznámily, že pracují na vývoji samořiditelných vlaků, aby eliminovaly dopady častých stávek německých strojvedoucích. Ti se k takovým nápadům stavějí zatím nejskeptičtěji.

Zákony jsou překážkou

Vlakům bez strojvedoucích věří i ­tuzemská společnost AŽD Praha. Výrobce zabezpečovacího zařízení na železnici už na vývoji technologie pracuje. I kvůli tomu si loni od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) firma koupila dvě lokální tratě, které mají sloužit jako zkušební koridor pro vyvíjené systémy.

„Testování začne zkraje roku 2020. Nejdříve vlaky pojedou s ­kontrolou strojvedoucího a postupně bude automatika přebírat jeho kontrolní činnosti. Na naší trati 113 Čížkovice–Obrnice budeme v­ této souvislosti zkoušet nová technická řešení také na infrastruktuře,“ uvedl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Zatím nejvíce se mluví o samořiditelné dopravě u osobních aut, výrobci se čím dál častěji zaměřují rovněž na nákladní auta. A v Norsku dokonce testují samořiditelné lodě. Nasazení těchto systémů však zatím nejvýrazněji brání legislativa, která s podobnými technologiemi příliš nepočítá.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

17 příspěvků v diskusi

Reklama