Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Problém švýcarské pýchy. Nejdelší tunel bude pomalejší, než plánovali

  10:15aktualizováno  10:15
Švýcarské státní železnice SBB musí tři měsíce před zahájením pravidelného provozu novým gotthardským tunelem řešit nepříjemný problém: testovací provoz ukázal, že v něm vlaky budou moci jezdit pomaleji, než se plánovalo.

Gotthardským tunelem jezdí vlaky zatím ve zkušebním provozu. | foto: Reuters

Na problém upozornil švýcarský deník Neue Zürcher Zeitung a další švýcarské servery. Nejdelší tunel v Evropě, který má výrazně zkrátit dobu jízdy mezi severem a jihem, je stavěný na rychlost 250 kilometrů v hodině, expresy v něm měly jezdit dvoustovkou.

Jenže během letního testovacího provozu Švýcaři zjistili, že tak rychle vlaky jezdit asi nebudou a že maximální rychlost bude nižší: 160-180 kilometrů v hodině. Příčinou je vzduchový sloupec, který vlak před sebou tlačí jako píst.

Ten by nebyl až takový problém, kdyby jezdily v tunelu jen osobní vlaky stejnou rychlostí. Jenže v tunelu jezdí i pomalejší nákladní vlaky, které tvoří překážku vzduchovému sloupci a zpomalují osobní vlaky, jedoucí za nimi. Osobní vlaky pak totiž potřebují více síly k tomu, aby odpor vzduchu překonaly, a tak se na plánovanou rychlost ani nedostanou.

Švýcarská pýcha se otevírá. Nejdelší tunel světa zkrátí cestu o hodinu

To značně komplikuje celý jízdní řád, který je nastaven na to, že rychlost v 57 kilometrů dlouhém tunelu nebude nižší než plánovaná. Expresy tak nestihnou projet tunelem za plánovaných 19 minut.

Pro projektanty tunelů nejde o novou věc, při plánování Gotthardského bázového tunelu ale těmto možným potížím nevěnovali dostatečnou pozornost.

Fotogalerie

V případě Gotthardu navíc chtěli ušetřit a tak udělali jednotlivé tubusy zhruba o desetinu užší, než v případě Lötschberského tunelu, v kterém vlaky mohou jezdit až rychlostí 250 kilometrů v hodině. Ten je však také o dvacet kilometrů kratší. V tunelech také chybí odvětrávací štoly, které by vzduch odváděly mimo tubus.

Pomalejší jízda přitom výrazně ovlivňuje připravený jízdní řád pro tunel, sestavený na tradiční švýcarskou přesnost. Podle něj by mělo jet tunelem každým směrem vždy pět vlaků. Krátce po sobě jedou dva nákladní, mezi nimi je osobní a další dva nákladní. Osobní se ale kvůli pomalejším nákladním ocitne v „pasti“ a musí také zpomalit. To už nabourává o několik minut jízdní dobu. Při testovacích jízdách se tak zjistilo, že osobní vlaky jedou o deset až dvacet procent pomaleji. Další testy běží tento týden, pokud se potvrdí špatné výsledky, budou muset Švýcaři jízdní řády přepsat.

Tunel slavnostně otevřeli v červnu:

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.