Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vlaky předjedou autobusy. Mezi Prahou a Brnem o minuty, výrazněji na jih

  13:05aktualizováno  13:05
Po mnoha letech bude spojení mezi dvěma největšími městy v zemi rychlejší vlakem než autobusem. Po železnici bude cestování mezi Prahou a Brnem od prosince o pět minut kratší. Ještě výrazněji zrychlí vlaky do Českých Budějovic.

Railjety jsou chloubou Českých drah, lákají cestující na trase mezi Prahou a Brnem. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Zrychlení vlaků vyplývá z objednávky ministerstva dopravy, kterou zveřejnilo na svých stránkách Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Podle materiálu by měly rychlíky z Prahy do Brna jet 2 hodiny a 25 minut, dosud jim cesta trvá o pět minut déle. Důvodem zrychlení je především dokončení modernizací v koridoru. Výrazně zrychlí i zastávkové rychlíky, kde dojde ke zkrácení jízdních dob o 11 minut i díky nasazení nových rychlíkových jednotek InterPanter.

České dráhy si dlouhodobě pochvalují velký nárůst počtu cestujících mezi Prahou a Brnem, především díky nasazení nových souprav railjet (v nich už tento týden spouští i wi-fi připojení) a modernizaci dálnice D1, která řadu lidí odrazuje od cesty autem.

Soukromý RegioJet, který je dominantní na trase mezi Prahou a Brnem v autobusech, ale podle mluvčího Aleše Ondrůje nepociťuje, že by lidé z kvůli možným zácpám na dálnici vyhledávali víc vlaky.

„Počty cestujících nám na této trase dál rostou, přidáváme další autobusy,“ říká Ondrůj. RegioJet navíc zvažuje vstup na trasu i na železnici. Na Slovensku už si zažádal o kapacitu pro spojení Praha - Bratislava, své plány ale odmítá jakkoliv komentovat.

České dráhy také zatím přípravy jízdního řádu nechtějí do zveřejnění prvního návrhu v červnu současný stav objednávek komentovat.

Z Prahy do Českých Budějovic o 19 minut rychleji

Výrazné zlepšení čeká i cestující na trase z Prahy do Českých Budějovic. Vrátí se tam vlaky kategorie EuroCity/InterCity, když dosud tu jezdí pouze rychlíky, z velké části stále ještě s nejstaršími koženkovými vozy.

Nově cestující povezou soupravy s rychlostí až 160 kilometrů v hodině, tři páry spojů pojedou z Prahy přímo až do rakouského Linze, jeden do Českého Krumlova. A vynechají na cestě řadu zastávek: do Českých Budějovic zastaví jen v Táboře. Jízdní doba se tak zkrátí o 19 minut na 2 hodiny a 4 minuty, vlaky tak budou o více než čtvrthodinu rychlejší, než autobusy

Vlaky mezi Prahou a Brnem a Prahou a Českými Budějovicemi zůstanou ale lehce dražší, pokud s nimi necestujete pravidelně a nevlastníte IN Kartu. Nejlevnější jízdenka do vlaku z Prahy do Brna bez slev stojí 189 korun, autobus s kreditovou jízdenkou (pořízení zdarma) 165 korun. V případě trasy Praha - České Budějovice je cena v autobuse od 150 korun, u vlaku od 159 korun.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Samořídící automobil od Volva
Stát má plán na nástup samořiditelných aut, bude je testovat v provozu

Stát má první představu, jak se zapojit do celosvětového trendu samořiditelných aut. Ministerstvo dopravy již dříve oznámilo, že chce postavit testovací okruh,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Náš systém cestující rozsadí, za místenky si připlaťte, vzkazuje Ryanair

Lidi naučil létat jen s příručním zavazadlem, nebo musí za odbavený kufr platit. Teď se průkopník levného létání po Evropě Michael O’Leary snaží jako šéf...  celý článek

Vlak EC250, který výrobce Stadler nazval Giruno
Švýcaři testují v Česku svůj nový rychlovlak pro nejdelší tunel

Po českých kolejích začal jezdit nový rychlovlak od společnosti Stadler. Cestující se s ním ale nesvezou: výrobce ho jen testuje na zkušebním železničním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.