Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky předjedou autobusy. Mezi Prahou a Brnem o minuty, výrazněji na jih

  13:05aktualizováno  13:05
Po mnoha letech bude spojení mezi dvěma největšími městy v zemi rychlejší vlakem než autobusem. Po železnici bude cestování mezi Prahou a Brnem od prosince o pět minut kratší. Ještě výrazněji zrychlí vlaky do Českých Budějovic.

Railjety jsou chloubou Českých drah, lákají cestující na trase mezi Prahou a Brnem. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Zrychlení vlaků vyplývá z objednávky ministerstva dopravy, kterou zveřejnilo na svých stránkách Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Podle materiálu by měly rychlíky z Prahy do Brna jet 2 hodiny a 25 minut, dosud jim cesta trvá o pět minut déle. Důvodem zrychlení je především dokončení modernizací v koridoru. Výrazně zrychlí i zastávkové rychlíky, kde dojde ke zkrácení jízdních dob o 11 minut i díky nasazení nových rychlíkových jednotek InterPanter.

České dráhy si dlouhodobě pochvalují velký nárůst počtu cestujících mezi Prahou a Brnem, především díky nasazení nových souprav railjet (v nich už tento týden spouští i wi-fi připojení) a modernizaci dálnice D1, která řadu lidí odrazuje od cesty autem.

Soukromý RegioJet, který je dominantní na trase mezi Prahou a Brnem v autobusech, ale podle mluvčího Aleše Ondrůje nepociťuje, že by lidé z kvůli možným zácpám na dálnici vyhledávali víc vlaky.

„Počty cestujících nám na této trase dál rostou, přidáváme další autobusy,“ říká Ondrůj. RegioJet navíc zvažuje vstup na trasu i na železnici. Na Slovensku už si zažádal o kapacitu pro spojení Praha - Bratislava, své plány ale odmítá jakkoliv komentovat.

České dráhy také zatím přípravy jízdního řádu nechtějí do zveřejnění prvního návrhu v červnu současný stav objednávek komentovat.

Z Prahy do Českých Budějovic o 19 minut rychleji

Výrazné zlepšení čeká i cestující na trase z Prahy do Českých Budějovic. Vrátí se tam vlaky kategorie EuroCity/InterCity, když dosud tu jezdí pouze rychlíky, z velké části stále ještě s nejstaršími koženkovými vozy.

Nově cestující povezou soupravy s rychlostí až 160 kilometrů v hodině, tři páry spojů pojedou z Prahy přímo až do rakouského Linze, jeden do Českého Krumlova. A vynechají na cestě řadu zastávek: do Českých Budějovic zastaví jen v Táboře. Jízdní doba se tak zkrátí o 19 minut na 2 hodiny a 4 minuty, vlaky tak budou o více než čtvrthodinu rychlejší, než autobusy

Vlaky mezi Prahou a Brnem a Prahou a Českými Budějovicemi zůstanou ale lehce dražší, pokud s nimi necestujete pravidelně a nevlastníte IN Kartu. Nejlevnější jízdenka do vlaku z Prahy do Brna bez slev stojí 189 korun, autobus s kreditovou jízdenkou (pořízení zdarma) 165 korun. V případě trasy Praha - České Budějovice je cena v autobuse od 150 korun, u vlaku od 159 korun.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.