Možná by přitom stačilo, kdyby projektanti před sedmi lety otevřeli dveře dobřenického obecního úřadu. Obec s 560 stálými obyvateli má ve svém znaku čápa v modrém poli, přestože nejbližší rybník leží vzdušnou čarou víc než čtyři kilometry daleko.
Jenže ještě na začátku 18. století měly i Dobřenice svou soustavu rybníků. Dálnice vede po jejich bývalém dně, kvůli spodní vodě bobtná podloží a silnice praská a vyžaduje opravy za desítky milionů. Možná je budou platit i daňoví poplatníci.
KDO BUDE PLATIT?Opravy D11 začnou nejdříve na jaře, protože nerovnosti se stále monitorují a čeká se na zastavení pohybů spodní vody. Jisté je, že rekonstrukce vozovky si vyžádá desítky milionů korun. Vozovka se bude muset frézovat až na podloží. Až nezávislý hydrogeologický průzkum odborníků z ČVUT určí, kdo za boule může. Pokud se viníka zjistit nepodaří, peníze na opravy nejspíš půjdou z kapes daňových poplatníků. |
Spodní voda se přitom nachází jen půl metru pod povrchem dálnice. To svádí k domněnce, že se hydrogeologický průzkum před sedmi lety buď vůbec neprováděl, nebo byl velmi povrchní.
Otče, dnes už máme technologie
"Když se dálnice zaměřovala, vydal jsem se přímo na místo a jednoho inženýra jsem na spodní vodu upozorňoval," říká dobřenický místostarosta Vlastimil Málek.
Odpovědi se mu dostalo, avšak značně nestandardní: "Otče, dnes už jsou na to technologie," vzpomíná Málek na slova geologa.
Zatímco zdejší zemědělci se bažinám po staletí vyhýbali, projektanti dálnice si nedali říct.
"Se silnicí dokonce vymetli i bažiny. Dodnes je vidět tehdejší hráz rybníka, nad kterým dálnice vede," směje se Málek diletantské práci odborníků.
Nechce ale spekulovat, zda hydrogeologové svou práci zanedbali.
Skanska: Nic jsme nezanedbali
"Mapy a podklady z období posledních sta let by měly vždy sloužit jako výchozí podklady pro naši práci," říká však Zdeněk Zýma, vedoucí skupiny pražské společnosti G-servis.
"V případě průzkumu liniových staveb se dělají vrty, které přesně určí charakter podloží a určí, zda je v dosahu spodní voda," dodal.
Společnost Skanska, která dálnici mezi roky 2004 a 2006 budovala, vylučuje, že by cokoli zanedbala: "Hydrogeologický průzkum se prováděl ve fázi přípravy stavby," tvrdí její mluvčí Leoš Verner.
Teď to ale vypadá, jako by se příroda mstila. Silný pramen o intenzitě až 2,5 litru za vteřinu způsobil vlnění dopravní tepny. Na dvou místech jsou informační cedule, které doporučují snížit rychlost na 80 kilometrů v hodině.
Problematické místo na D11 u Dobřenic |