Za předvolební kampaň už strany zaplatily miliony.

Za předvolební kampaň už strany zaplatily miliony. | foto: Radek Chmel, MF DNES

Volební kampaně vymýšlejí jen domácí firmy, světové se české politice vyhýbají

  • 74
Přerušené volební klání může být problém především pro české kreativní agentury. V tuzemsku se totiž na volebních kampaních podílejí výhradně místní reklamní společnosti. Pro mezinárodní firmy je spojení se současnou politikou špatnou reklamou.

Centrální kampaň ODS vychází z dílny menší české agentury Klan, která není na poli politického marketingu žádným nováčkem. V minulosti pracovala třeba pro ODA či Čtyřkoalici. Majitel Klanu Jan Šafrata míní, že zatím je předčasné mluvit o ztrátách za přerušenou kampaň.

Podle vedení občanských demokratů už nyní šly na kampaň desítky milionů korun, které jim už nikdo nevrátí. ČSSD hovořila dokonce o utracených 100 milionech.

Nová hesla na jaro

I nováček TOP 09, který podle svých slov má na svou propagaci 30 milionů, se do volebního boje vytasil s tuzemským kreativním studiem. Vymýšlení celé kampaně zadal poměrně mladé společnosti Konektor.

Menšímu studiu, které si na většinu prací najímá externí pracovníky, však přerušení kampaně přidělalo starosti. "Část naší odměny je odvislá od volebního výsledku, takže ta bude vyplacena až po volbách. Také budeme muset nejspíše přijít s novým konceptem, protože současná kampaň byla koncipovaná jako představovací. Za půl roku to ale už možná bude zbytečné," říká Martin Charvát z agentury Konektor.

I pro KDU-ČSL nyní pracuje tuzemská firma. Zatímco do roku 2006 jejich komunikační strategii vymýšlela světová reklamní agentura Ogilvy & Mather, která přišla s myšlenkou "klidné síly", nyní lidovci vsadili na malou českou agenturu Semma a slogan "Dobrý den je, když..."

"Chtěli jsme se odlišit, nejít konfrontační cestou. Navíc náklady u malé agentury jsou výrazně nižší a mohli jsme tak maximálně využít omezený rozpočet na kampaň," říká volební manažer KDU-ČSL Pavel Svoboda.

Největším tajnůstkářem je ČSSD. Své tvůrce kampaně nechce říct. "Jména partnerů, kteří se podílí na kampani, nezveřejňujeme, a to z důvodu, že v českém prostředí spojení s ČSSD znamená problémy," říká volební manažer strany Jaroslav Tvrdík. Ve známost tak vešla jen spolupráce s mediální agenturou Jaromíra Soukupa Médea.

Předvolební kampaň stála miliony

Zatímco ve světě je běžné, že na nejdůležitějších politických akcích pracují vyhlášené nadnárodní týmy kreativních a marketingových odborníků, například Saatchi & Saatchi v Británii či EURO RSCG ve Francii, a je to pro ně velice prestižní práce, v Česku je tomu naopak.

"Ve světě jsou politici profesionálové, své agentuře věří. U nás si ale politici myslí, že vše umějí nejlépe, proto agentura nemá volnost a pak z toho vylezou nekompaktní často špatné kampaně," říká Jiří Mikeš, odborník na reklamu z Vysoké školy ekonomické v Praze. Pod takové akce se pak známá studia nechtějí podepsat.

Zástupci mezinárodních firem také uvádějí, že spojení se současnou politikou je pro ně špatnou reklamou. "Agentury chtějí zůstat čisté, nesvazovat se s žádnou stranou, aby pak nemohly být nařčeny, že nějakou pozdější státní zakázku získaly jako extra bonus za tuto práci," říká Petr Havlíček, šéf pražské pobočky agentury Young & Rubicam.

Právě tato firma však v roce 1992 pracovala pro Václava Klause. Z její dílny vzešlo třeba logo modrého ptáka. "Dnes je jiná doba. Tehdy byly časy plné euforie a nadšení pro dobrou věc," dodává Havlíček. V současnosti už ale o práci pro politiky neuvažuje.

Lidé z oboru navíc také upozorňují, že při výběru agentury většinou hrají velkou roli přátelské vazby s politiky. "To odmítám, prošli jsme regulérním tendrem. Navíc volební štáb se za dva roky, co s ODS spolupracujeme, změnil," říká Jan Šafrata z agentury Klan.

I zástupci stran odmítají, že by ve výběru agentury hrály svou roli nějaké osobní zájmy. "Žádná jiná agentura neměla takové zkušenosti s politickou komunikací, proto zvítězila ve výběru. Navíc jsme našli agenturu, se kterou máme stejnou chemii, rozumíme si," říká Ivan Langer, šéf volebního štábu ODS.

Ani Martin Charvát, bývalý kreativní šéf Mark/BBDO, či Leo Burnett nevidí na práci pro stranu nic špatného. "Nemáme se za co stydět. Prošli jsme regulérním tendrem, měli jsme volnost, tudíž výsledek je dobrý," dodává Charvát, který tvoří kampaň pro TOP 09.

Kdo dělá stranám kampaň

ODS – agentura Klan

Má na starosti centrální kampaň strany. Jediným majitelem je Jan Šafrata, který se podílel například na kampani ODA v roce 1996, později pracoval také pro Čtyřkoalici. S ODS dělá od roku 2008, kdy podle svých slov zvítězil v otevřeném tendru.
Oficiální náklady: 230 milionů

TOP 09 – studio Konektor

Pro novou stranu dělá také poměrně mladá agentura, která stojí především na Martinovi Charvátovi, bývalém kreativním řediteli Mark/BBDO a Leo Burnett, a Petru Rýdlovi, který v Praze šéfoval agentuře Saatchi & Saatchi.
Oficiální náklady: 30 milionů

KDU-ČSL – agentura Semma

Po Ogilvy & Mather vsadili letos lidovci na lokálního hráče a úspornější kampaň od agentury Semma. Strana si nechala na klíč udělat celou kampaň "Dobrý den je, když…". Výkonným ředitelem společnosti je Tomáš Poucha.
Oficiální náklady: 30 milionů

ČSSD – partnera tají

Je známé pouze spojení s mediální agenturou Médea Jaromíra Soukupa. Kdo má na svědomí kreativní práce na kampani, strana tají.
Oficiální náklady: přes 200 milionů