Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW musí šetřit. Už žádný Lenny Kravitz, ubere zřejmě fotbalu i vývoji

  17:02aktualizováno  17:02
Na hašení aféry s dieslovými motory bude Volkswagen potřebovat miliardy. Jeho nový šéf Matthias Müller tak plánuje úspory. Jako první nejspíš na řadu přijdou škrty v nákladném marketingu, následovat může sponzoring fotbalu nebo investice do vývoje. Propouštět se zatím nemá.

Pavilon Audi na letošním frankfurtském autosalonu. | foto: Profimedia.cz

Co mají společného popové superstar Robbie Williams, Justin Timberlake nebo Lenny Kravitz? Jejich honoráře jsou pořádně vysoké. A zároveň také všichni nedávno vystoupili na některé z opulentních akcí koncernu Volkswagen (VW). Kravitz například před dvěma týdny.

Opulentnost německého autovýrobce byla na prezentacích vždy patrná. Ať už šlo o představení nového Volkswagenu Brouk současně v Šanghaji, Berlíně a New Yorku (samozřejmě jen na těch nejlepších adresách a pod dohledem kamer MTV) nebo obrovitá prezentace v předvečer evropských autosalonů.

Důkazem je i nedávný autosalon ve Frankfurtu. Gigantický pavilon, který si Audi postavilo jen na necelých čtrnáct dní autosalonu (z toho druhý týden už světem hýbala kauza „dieselgate“), byl v očích návštěvníků možná už trochu velikáškou demonstrací síly. Do stánku byl impozantní vstup eskalátory, návštěvníci procházeli ledovou jeskyní a na zdech se točily „živé“ audiny.

Müller: Zbytné investice odložíme nebo zrušíme

Pokud ale nový šéf největšího světového výrobce aut Matthias Müller v úterý před zaměstnanci nemluvil do větru, je podobným kulturním vystoupením pravděpodobně konec. “Přehodnotíme veškeré plánované investice. A ty, které nejsou zcela nezbytné, zrušíme či odložíme,” citoval nového šéfa Bloomberg.

Důvod tohoto šetření je jasný: Müllerovu managementu je jasné, že 6,5 miliardy eur, které už předchozí vedení vyčlenilo na hašení aféry “dieselgate” nebude stačit. Přibližně tolik totiž podle analytiků ze Sanford C. Bernstein bude potřeba jen na pokuty v USA. A potom tu je zbytek světa a hlavně až 11 milionů (Müller později řekl, že možná jen 9,5 milionu) aut, které bude výrobce kontrolovat a případně opravovat (více o chystaných opatřeních čtěte zde).

O sponzorské peníze může přijít fotbal

Škrtání tak asi nezůstane jen u marketingových záležitostí, jakými jsou popové hvězdy nebo velkolepé instalace na frankfurtském autosalonu. Mezi prvními na ráně budou pravděpodobně i sponzorské smlouvy. Zde by mohl utrpět hlavně německý fotbal.

V prvé řadě jde o klub VfL Wolfsburg, který se za Müllerova předchůdce Martina Winterkorna stal stoprocentní dceřinou společností koncernu. VW mu podle agentury DPA ročně přispívá částkou v řádu desítek milionů euro. Skrze značku Audi pak automobilka drží podíly v FC Bayern Mnichov a FC Ingolstadt. Vedle toho sponzoruje Volkswagen také Pohár Německého fotbalového svazu.

„Obrátíme každý kámen a prověříme i toto,“ odpověděl Müller v rozhovoru pro deník Frankfurter Allgemeine Zeitung na otázku, zda se úsporný program dotkne i fotbalu.

Odbory: Propouštět se nebude. Zatím

Další Müllerovo sdělení ale napovídá, že šetřit se nejspíš bude i na stěžejnějších věcech. “Řeknu to naprosto jasně: nebude to bezbolestný proces,” dodal totiž německý manažer.

Počátek kauzy Volkswagenu

Americká agentura pro ochranu životního prostředí odhalila v polovině u vozů značky Volkswagen speciální software, díky němuž mohou obejít předpisy na množství vypouštěných emisí.

Problém se týká v USA 480 tisíc vozů. Jde o modely Jetta, Brouk, Audi A3a Golf vyrobených v letech 2009 až 2014 a vozů Passat z let 2014 až 2015. Všechna tato auta mají mít v provedení se čtyřválcovým turbodieselem 2,0 TDI.

Všechny texty týkající se kauzy najdete ZDE.

Taková rétorika se používá zejména v momentech, kdy má dojít na propouštění. To bude ale zrovna ve Volkswagenu pro nového šéfa docela těžké. Už jen proto, že v dozorčí radě mají velké slovo zástupci odborů a také Dolního Saska (coby významného minoritního akcionáře).

Odboráři skrze svého šéfa Bernda Osterloha už reagovali tím, že pokud by se tedy má šetřit na mzdách, zaměří se dozorčí rada nejprve na odměny top managementu. Řadové zaměstnance se odborový boss snažil uklidnit. “Dobrou zprávou prozatím je, že následky nemají dopad na pracovní místa,“ prohlásil Osterloh.

Seškrtat se mohou i obří náklady na vývoj

Dalším kandidátem na škrty jsou tak investice do výzkumu a vývoje. Ty jsou totiž na první pohled obří - loni takto VW proinvestoval 17,4 miliard eur. To je zhruba tolik jako Apple a Google dohromady.

Jak ale Bloombergu řekl analytik Evercore ISI Arndt Ellinghorst, nikdo přesně neví, kde se investice do inovací projevují. “V dieslových motorech to rozhodně vidět není,” rýpl si do probíhající aféry. Podle jeho názoru navíc automobilka v posledních letech investiční strategii podřizovala tomu, aby se stala největší, nikoli nejefektivnější.

07.října 2015 v 15:35, příspěvek archivován: 07.října 2015 v 16:44

As VW plans to cut back on spending - here's six areas which could be affected. pic.twitter.com/cXilCvwFeF

S radami na úsporná opatření přispěchal i automobilový magazín Autocar. Ten kromě zmíněné možností propouštět vidí prostor ke škrtům například v motosportu nebo na raritnějších modelech, jako jsou ty od Bugatti, VW Golf R400 nebo Bentley V8.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.