Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podvodný software může být i v nových motorech, připouští Volkswagen

  15:51aktualizováno  17:51
Volkswagen připustil, že u nových dieselových motorů používá software, který by mohl snižovat emise při testech. Americká agentura EPA nyní zjišťuje, zda nešlo o další nástroj k manipulacím s emisemi. Podle deníku Spiegel se do skandálu namočilo třicet manažerů.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: AP

Firma o novém podezřelém softwaru informovala minulý týden americké úřady a nyní to sdělila tiskové agentuře AP. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) nyní software prověřuje a zjišťuje, zda by nemohlo jít o další nástroj k manipulacím s emisními měřeními.

EPA v září obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory z let 2009 až 2015 používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (426 miliard Kč). Volkswagen pak přiznal, že takový software instaloval do zhruba 11 milionů aut po celém světě. Skandál srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě.

Software instalovaný do vozů s motory TDI 2.0 pro modelový rok 2016 je „pomocné zařízení pro kontrolu emisí“, uvedla mluvčí americké divize Volkswagenu Jeannine Ginivanová. Software urychluje oteplování katalyzátoru a zvyšuje tím výkon zařízení, které rozkládá škodlivé oxidy dusíku na dusík a kyslík. Tento software podléhá schválení úřadů, uvedla firma.

„Máme ohledně toho na VW dlouhý seznam otázek,“ uvedla představitelka EPA Janet McCabeová. „Na některé z nich jsme dostali odpovědi, všechny odpovědi ale ještě nemáme,“ dodala.

Namočilo se prý třicet manažerů. VW to popírá

Do manipulací s emisemi u naftových vozů skupiny Volkswagen bylo zapleteno nejméně 30 manažerů. Uvedl to ve středu týdeník Der Spiegel, podle něhož to vyplývá z předběžných výsledků interního vyšetřování. „Toto číslo je naprosto nepodložené,“ řekl mluvčí ústředí skupiny ve Wolfsburgu.

Šéf aktivit Volkswagenu v USA Michael Horn minulý týden v americkém Kongresu řekl, že za falšováním údajů o emisích pomocí speciálního softwaru stálo pouze „pár softwarových inženýrů“ a že nešlo o firemní rozhodnutí.

Vahland odchází

Volkswagen opouští muž, který měl zachránit jeho pověst v USA

Der Spiegel s odvoláním na informovanou osobu uvedl, že Volkswagen v souvislosti s poznatky z vyšetřování pozastaví výkon funkce několika desítkám manažerů. Okruh těch, kteří byli do skandálu zapojeni a o manipulacích věděli, se může podle týdeníku dál rozšířit.

Volkswagen se ke zprávě německého týdeníku podle agentury Reuters nevyjádřil. Ve čtvrtek by měl o dosavadním průběhu vyšetřování a o dalším postupu společnosti hovořit nový výkonný šéf Volkswagenu Matthias Müller.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí. Skandál srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.