Ilustrační snímek | foto: AP

Volkswagen fixloval s emisemi i v Evropě, potvrdil německý ministr

  • 322
Německá automobilka Volkswagen manipulovala s emisními měřeními u naftových vozů i v Evropě, nejen ve Spojených státech. Uvedl to ve čtvrtek německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Zatím se ale podle něj neví, kolik jich přesně bylo.

„Byli jsme informováni, že také v Evropě jsou vozy s naftovými motory o objemu 1,6 a 2,0 litru zasaženy manipulacemi, o nichž se mluví,“ řekl Dobrindt novinářům. Americké úřady uvedly, že manipulace se týkaly vozů značek VW a Audi s naftovými motory, které se v USA prodávaly v posledních sedmi letech.

Dobrindt rovněž oznámil, že německé úřady budou nyní testovat na emise naftové vozy i od jiných výrobců. „Je jasné, že Spolkový úřad pro motorová vozidla se nebude výlučně zaměřovat na modely VW, ale že provede namátková měření také u vozů jiných automobilek,“ řekl ministr podle agentury Reuters.

Generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn ve středu oznámil, že odstupuje z funkce, a převzal tím odpovědnost za potenciálně ničivý skandál, i když tvrdí, že o ničem nevěděl (více čtěte zde).

Podle informovaných zdrojů agentury Reuters oznámí dozorčí rada Volkswagenu po svém pátečním zasedání osoby skutečně odpovědné za manipulace a provede změny v nejvyšším vedení, které se mohou týkat i manažerů, kteří údajně o úpravách vozů nevěděli. Měla by se také zabývat osobou Winterkornova nástupce.

Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen Group, ve středu uvedla, že na obcházení měření emisí se přišlo u koncernových motorů TDI pod typovým označením EA 189, které montovala do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster. Podle MF DNES to byly vozy vyrobené v letech 2009 až 2013.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí koncem minulého týdne obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Ve skutečnosti auta vypouštěla mnohem více škodlivých emisí, než ukazovaly výsledky testů.

Minulý týden automobilka uznala, že úmyslně klamala úředníky o tom, jak hodně její naftové motory znečišťují ovzduší. Oznámila, že skandál s emisemi se dotýká 11 milionů vozů po celém světě. Ve třetím čtvrtletí dá firma stranou 6,5 miliardy eur (176,4 miliardy korun) na pokrytí nákladů souvisejících se skandálem (vše o kauze čtěte zde).

Americké ministerstvo spravedlnosti zahájilo trestní vyšetřování případu a v sedmi státech bylo již jménem zákazníků podáno nejméně 25 návrhů na hromadné žaloby.

Podívejte se, o co v kauze jde:

,