Volkswagen je největším výrobcem automobilů v Evropě. Ilustrační foto

Volkswagen je největším výrobcem automobilů v Evropě. Ilustrační foto | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Volkswagen i Škoda loni přes ekonomickou krizi překonaly rekordy v prodejnosti

  • 15
Prodej německé automobilky Volkswagen se loni zvýšil o 0,6 procenta na rekordních 6,23 milionu vozů. Prodej jejích vozů Škoda loni stoupl o více než 7 procent na rovněž rekordních 674 500 vozů. Za úspěch v roce začínající ekonomické krize může ale hlavně export do Číny. Letos čeká Volkswagen až 10procentní propad.

Čísla o prodejnosti dnes firma zveřenila na svých internetových stránkách. Prodej aut s vlajkovou značkou VW loni stoupl o 0,1 procenta a prodej užitkových automobilů o 2,9 procenta.

Nejvýraznější nárůst v absolutních číslech zaznamenala společnost Volkswagen v Číně, kde její prodej loni poprvé překonal hranici milionu vozů.

Automobilka ale už dříve varovala, že její celosvětový prodej by se v letošním roce mohl propadnout o zhruba deset procent.

Důsledky krize už pocítila španělská značka Seat, která loni utrpěla zhruba 15procentní propad. Prodej luxusních vozů Bentley se snížil o 24 procent, zatímco prodej sportovních automobilů Lamborghini stoupl o procento. Divize Audi již dříve ohlásila nárůst prodeje o 4,1 procenta na zhruba milion vozů.

Dodrželi jsme slib, říká Volkswagen

"Dodrželi jsme svůj slib. Skupina Volkswagen dodala v obtížném roce 2008 nejvíce automobilů v historii," řekl šéf společnosti Martin Winterkorn.

Dodal, že výstavba nové továrny v USA pokračuje podle plánu. První automobily by měly z jejích linek sjet na jaře roku 2011.

Volkswagen je největším výrobcem automobilů v Evropě. Více než polovinu podniku nyní kontroluje německý výrobce sportovních vozů Porsche. Evropská komise schválila plán Porsche na ovládnutí Volkswagenu v červenci.

Škoda Auto ke konci roku kvůli poklesu poptávky několikrát výrazně omezila výrobu a před Vánocemi zahájila celopodnikovou odstávku, která skončí v noci na 13. ledna. Vedení automobilky již také rozhodlo, že od ledna do června 2009 omezí výrobu na čtyři pracovní dny.

Celosvětová poptávka po automobilech nyní klesá mimo jiné kvůli zhoršení přístupu k úvěrům a zpomalení ekonomického růstu v důsledku finanční krize.

,