"O konkrétní nápady nepůjde," řekl personální šéf Škody Auto Martin Jahn. "Teď si spíše chceme vyjasnit, o co má Volkswagen zájem a co v Česku můžeme nabídnout."
Automobilka však již do škol poslala možná témata k diskuzi jako nové materiály či alternativní pohony.
Pro české univerzity jde o vítanou příležitost, jak uplatnit svá bádání v praxi. "Máme připravenou prezentaci našich nápadů," řekl prorektor TU v Liberci Oldřich Jirsák.
České školy mají co nabídnout. Zástupcům VW chtějí představit například nanovlákna nebo nové materiály pro konstrukce aut. Práce českých vědců je také podstatně levnější, než je tomu u jejich kolegů v Německu.
Školy by také mohly získat peníze, o které spolu s podniky usilují u EU. "Podmínkou žádosti o peníze z rámcového programu EU na vývoj je propojení univerzit s podniky," vysvětlil prorektor VUT Brno Michal Kotoul.
Řada univerzit už navíc s automobilkami několik let spolupracuje. "Je to dlouhodobá záležitost, ve vývoji i vzdělávání," uvedl rektor Západočeské univerzity Josef Průša.
Práce na vývoji aut a dílů pro ně navíc v Česku stále přibývá: vývojoví pracovníci Škody Auto už pracují na zakázkách pro další firmy koncernu VW. Vývojové centrum na brzdové systémy zřídila v Jablonci nad Nisou společnost TRW Lucas Varity.
Co nabídnou české univerzity
• Nanovlákna
Nanovlákenný materiál lépe zvukově izoluje, protože pohlcuje hluk již při nižších frekvencích. Technická univerzita v Liberci a liberecká firma Elmarco vyvinuly jako první na světě stroj na průmyslovou výrobu nanovláken, od té doby přibývá možností jejich aplikací. Nanovlákenná izolace je navíc dvakrát až třikrát lehčí než tradičně používané materiály. "Máme určité představy o testování nového materiálu přímo v autech na běžné trati," říká Oldřich Jirsák z univerzity.
• Výkonnější motor
Nový, takzvaný lineární spalovací motor z laboratoří ČVUT je lehčí a výkonnější, má menší ztráty než dosud používané motory. Tým pod vedením Ondřeje Vysokého z elektrotechnické fakulty při ČVUT vypracoval program, který vyřešil dosud nepřekonatelný problém lineárních motorů. V tisícině vteřiny zvládne všechny nepravidelnosti chodu motoru. Může být základem hybridních motorů nové generace. Vědci nyní chtějí oslovit automobilky, na středečním setkání však budou chybět.
• Lehké materiály
Nové, lehké materiály pro konstrukce vozů nebo karoserie. Na jejich vývoji spolupracují s automobilkami některé univerzity již nyní - například ZČU v Plzni, VUT Brno nebo TU Liberec. Lehčí materiál by snížil spotřebu pohonných hmot. Speciální materiály přímo pro Volksvagen již například zkoumalo výzkumné centrum nových technologií při ZČU v Plzni. Univerzita v Liberci spolupracuje se Škodou Auto i na nových způsobech povrchových úprav materiálů do aut.
• Dokonalejší brzdy
Zařízení na měření teplotních polí na brzdových kotoučích včas rozpozná zvyšující se teplotu brzdových kotoučů, a tedy hrozící přehřátí brzd. Vyvinulo ho centrum nových technologií v Plzni, podle jeho ředitele Josefa Rosenberga se již používá například ve formuli 1, nabídnout ho chce i automobilkám. Bezpečnost provozu nebo systémy pro předcházení nehodám jsou jedním z témat, jež chtějí zástupci Volkswagenu se zástupci českých univerzit probrat.